لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

رقبای سیاسی، برای مبارزه با شورشیان با هم پیوستند


وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال مطلب را تحت عنوان (رقبای سیاسی افغانستان برای مبارزه با شورشیان با هم پیوستند) نوشته است. در این مطلب آمده است که معاون اول رییس جمهور افغانستان و والی بلخ در پاسخ به وضعیت اضطراری در شمال اختلافات شانرا کنار گذاشته اند.

وال ستریت ژورنال به نقل از گرامی سمیت یک تحلیلگر ارشد گروه بحران بین المللی مستقر در بروکسل نوشته که می گوید:

" اگر واقعاً میان این دو مرد پر نفوذ در افغانستان صلح شود خیلی موثر واقع خواهد شد. "

وال ستریت ژورنال در ادامه می نویسد، عبدالرشید دوستم کسی است که رای زیاد از رای دهندگان ازبک در شمال افغانستان را در انتخابات ریاست جمهوری به اشرف غنی آورد و عطا محمد نور که توسط رییس جمهور پیشین افغانستان به حیث والی بلخ مقرر شده یکی از مخالفین سرسخت رییس جمهور غنی خوانده می شود که سال گذشته حتی تهدید به تشکیل یک حکومت موازی کرده بود.

در حال حاضر دوستم و عطا گفته اند که با کنار گذاشتن مخالفت ها به وضعیت اضطراری در شمال کشور پاسخ خواهند داد.

به گفتهء وال ستریت ژورنال، دوستم که خودش را از سابق جنرال خطاب می کند، سابقه طولانی مخالفت با حکومت های افغانستان دارد، در حالیکه عطا محمد نور مزار شریف مرکز اقتصادی و تجارتی در شمال را اداره می کند.

والستریت ژورنال می گوید، جنگ های اخیر در ولایات قندز، بدخشان و فراه و همچنان حضور تازه گروه تندرو دولت اسلامی در این کشور نه تنها دولت بلکه کشور های نزدیک به افغانستان را نگران ساخته است.

دیده بان حقوق بشر

نشریه دیده بان حقوق بشر (هیومن رایتس واچ) در شماره اخیرش مطلب را تحت عنوان (بدرفتاری با اطفال مهاجرت ها را تقویت می بخشد) نوشته که در آن آمده است، تعداد زیادی از نوجوانان و اطفال کشور های جنگ زده اغلب بخاطر فرار از بدرفتاری ها به تنهایی کشور شانرا ترک کرده و رو به کشور های اروپایی می کنند.

به گفتهء دیده بان حقوق بشر، بسیاری از این اطفال از عروسی های خوردسال، استخدام در عسکری، حملات در مکاتب و یا دیگر اثرات جنگ در کشورهای مانند افغانستان و سوریه مهاجرت می کنند. و یا هم برخی از نوجوانان و اطفال در اثر بدرفتاری مقامات در ایران مجبور به مهاجرت می شوند.

به گفتهء نشریه، دیده بان حقوق بشر تنها در ماه می سال جاری عیسوی صد پناهجوی تازه رسیده را مصاحبه کرده که از طریق کشتی از ترکیه به یونان رسیده بودند در این میان چهل و یک آنها از افغانستان و سوریه بودند و سن بیست و چهار تن از آنها از پانزده تا هفده سال بود.

به گفته هیومن رایتس واچ از جمله این اطفال چهارده تن شان افغان های بودند که از ایران راهی اروپا شده بودند.

نشریه دیده بان حقوق بشر می گوید، برخی افغانها برای عبور از مرز ایران و ترکیه مجبور اند که 12 الی 14 ساعت پیاده روی کنند، و برخی از این افغانها مشکل ترین بخش سفر شانرا عبور با قایق های کوچک خوانده اند.

دیده بان حقوق بشر افزده است که دولت های افغانستان و سوریه باید از دخیل شدن نوجوانان و اطفال در درگیری ها جلوگیری کنند و همچنان حقوق اطفال را تامین کنند.

دیده بان حقوق بشر از ایران خواسته است تا اطفال افغان را اجازه آموزش در مکاتب داده و جلو کار شاقه توسط اطفال و خشونت از سوی پولیس را بگیرد.

XS
SM
MD
LG