لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۹

چرا برخی مناطق شمال افغانستان بدست مخالفان سقوط می کند؟


عوامل تصرف برخی مناطق از سوی طالبان مسلح و نگرانی ها از تهدیدات گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان و منطقه عناوین مهم روزنامه های چاپ امروز کابل را تشکیل میدهند.

سرنوشت

روزنامه غیردولتی سرنوشت در سرمقاله اش پرسیده است که چرا شماری از مناطق در شمال کشور بدست مخالفان مسلح دولت سقوط می کند.

سرمقاله نویس گفته است که در بیشتری مناطق ولایات شمال افغانستان بجای پولیس ملی و نیروهای اردوی ملی پولیس محلی برضد طالبان می جنگند و همین یکی از عوامل سقوط برخی مناطق است.

به باور سرمقاله نویس گزارش های مستندی وجود دارد که این ملیشه ها مردم را آزار و اذیت میکنند و حتی بر برخی از زنان و اطفال تجاوز جنسی کرده اند.

سرمقاله نویس سرنوشت میگوید که ملیشه سازی تجربه ناکام بوده و بجای آن باید از نیروهای امنیتی کشور حمایت کرد.

ویسا

روزنامه غیر دولتی ویسا در مطلبی تحلیلی ملیشه سازی را یک فرهنگ ناکام و بدنام خوانده است.

در مطلب آمده است که ملیشه سازی در حکومت های ببرک کارمل و داکتر نجیب الله نیز تجربه شده و حالا نیز به نظر میرسد که برخی افراد تلاش دارند این اشتباه را بار دیگر تکرار کنند.

به باور نویسنده مطلب اگر به بیشتر سازی نیروهای امنیتی نیاز باشد باید بجای ملیشه سازی به تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی افغان توجه صورت گیرد.

چراغ

روزنامه غیر دولتی چراغ در سرمقاله اش به تهدیدات گروه دولت اسلامی موسوم به داعش پرداخته و نوشته است که پول گزاف داعش میتواند افراد را جلب و جذب کند اما عقاید و افکار مردم را تغییر داده نمیتواند.

سرمقاله نویس نوشته است، شواهد وجود دارد که غرب بخاطر اهداف اش می خواهد اش بجای طالبان مسلح داعش را مورد حمایت قرار دهد.

سرمقاله نویس چراغ گفته است، افرادیکه با گروه دولت اسلامی معروف به داعش می پیوندند هدف شان بدست آوردن پول بوده و داعش هرگز نمیتواند عقاید مردم را تغییر دهد.

اطلاعات

روزنامه اطلاعات روز در مطلبی اظهارات عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت را به نشر رسانده که گفته است داعش تلاش دارد کشورهای آسیای میانه را مورد تهدید قرار دهد.

در مطلب به نقل از آقای عبدالله گفته شده است که از کشورهای آسیای میانه خواستار مبارزه در برابر داعش شده اند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG