لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

بیعت القاعده با رهبری نو طالبان، مذاکرات صلح را با تردید روبرو ساخته است


نیوزویک

مجله نیوزویک در شماره اخیرش مقالهء را در مورد تلاش های صلح افغانستان و تحرکات طالبان نشر کرده است.

مجله در آغاز می نویسد: بیعت القاعده با رهبری نو طالبان، مذاکرات صلح افغانستان را با تردید روبرو ساخته است.

به باور مجله، ملا اختر محمد منصور رهبر نو طالبان با وجود بیعت القاعده با چالش های جدی از سوی گروه شورشی دولت اسلامی روبرو شده است.

نیوزویک می نویسد: اداره استخبارات پاکستان یعنی آی اس ای به این نتیجه رسیده که تبلیغات منفی علیه ملا منصور در غرب، به نفع کسب مشروعیت وی در افغانستان و منطقه شده است.

نیوزویک در ادامه گفته که مذاکرات میان اداره کابل و طالبان که در حمایت امریکا قرار دارد، پس از نشر خبر مرگ ملا عمر متوقف شده است.

به نوشته مجله، اگر مذاکرات دوباره از سر گرفته شود، واشنگتن باید پیام علنی برای طالبان داشته باشد که روابط شان را با ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده و اعضای این گروه قطع کنند. در عوض طالبان باید در مورد به عدالت کشاندن تروریستان القاعده همکاری کنند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در مورد چالش های توجه کرده که هزاره ها در افغانستان با آن روبرو اند.

به نوشته نشریه، در شاهراه کابل، مسافرین هزاره بعضاً اختطاف می شوند و حتی به قتل می رسند.

فارن پالیسی از چندین رویداد در جولای پارسال و فبروری امسال یاد آوری می کند که شماری از هزاره ها در چند رویداد اختطاف شدند.

در بیست و پنجم جولای، پارسال، پانزده تن از آنها در ولایت غور ربوده شدند و سپس به قتل رسیدند.

همچنان سی و یک تن دیگر در ماه فبروری امسال در ولایت زابل اختطاف شدند که نزده تن شان رها و دوازده تن دیگر تا هنوز در قید رباینده گان استند.

به نوشته فارن پالیسی، از ماه فبروری تا اپریل امسال، از هشت مورد اختطاف هزاره ها در افغانستان گزارش داده شده و این تهدید ها رو به افزایش است.

نشریه از شاهراه کابل – بامیان در ولسوالی جلریز میدان وردک به نام جاده مرگ یاد کرده که تا هنوز طالبان و شورشیان در آنجا تهدید برای هزاره ها دانسته می شوند.

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال به توانایی نیرو های امنیتی افغان و چالش ها در برابر آنها توجه کرده است.

روزنامه در آغاز می نویسد: فصل جنگ های امسال در افغانستان، نخستین باری بود که نیرو های امنیتی افغان بیشترین مسوولیت های جنگ در برابر طالبان را خود به دوش کشیدند.

به نوشته وال ستریت ژورنال، طالبان در برخی مناطق دور افتاده پیشرفت های داشته اند و چند محل را که در جریان حضور و افزایش نیرو های امریکایی و بریتانیایی در کنترول حکومت آمده بود، پس گرفتند اما این برای شان پیروزی نیست.

نشریه به این نکته تمرکز کرده که مراکز تمامی سی و چهار ولایت افغانستان و اکثریت از مراکز ولسوالی ها در کنترول حکومت قرار دارد.

به باور مقاله نویس، با توجه به خروج بیش از یک صد و بیست هزار سرباز ائتلاف تحت رهبری امریکا، توانایی نیرو های امنیتی افغان یک دستاورد بزرگ و مهم به حساب می آید.

وال ستریت ژورنال بخشی از سخنان حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان را نشر کرده که برای نشریه گفته است: کشورش به نماینده گی از تمام منطقه میجنگد. به گفته او، شورشیان و شبکه های تروریستی نه تنها برای منطقه خطرناک استند بلکه گسترش آنها تهدید بزرگ برای جهانیان بوده می تواند.

XS
SM
MD
LG