لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

دیلی بیست: پیر آغا ظالم تر از ملا دادالله است


ملا دادالله که در سال ۲۰۰۷ در یک عملیات امریکا کشته شد
ملا دادالله که در سال ۲۰۰۷ در یک عملیات امریکا کشته شد

دیلی بیست

روزنامه دیلی بیست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان "ظالمترین طالبان" که در بخش آن می نویسد، در افغانستان اصطلاحِ وجود دارد که ظالم همیشه جانشین پیدا می کند.

روزنامه می افزاید یک زمانی ملا دادالله به ظلم و وحشت شهرت داشت که حتی بر اطفال و زنان رحم نمی کرد و آنها را به قتل می رساند.

دادالله در سال ۲۰۰۷ در یک عملیات امریکا کشته شد.

اما به نوشته روزنامه، جای او خالی نماند و شخص دیگر مسئولیت وی را در ولایات جنوبی افغانستان زابل، لوگر، میدان وردک و غزنیبعهده گرفت بنام پیر آغا که ظالمتر از داد الله می باشد.

در جریان فعالیت پیرآغا، یک رهبر دینی که به گمان اغلب دانشمند دینی از برما و یا پاکستان بود بنام مفتی ابوذر می خواست به طالبان تسلیم شود.

پیر آغا به او گفت که از منطقه تحت تسلط داعش فرار کند و با خانواده خود به قلمرو او بیاید.

وقتی که او این کار را انجام داد پیر آغا به افراد خود با تبسم گفت که راه را برایش باز کنند تا به این منطقه داخل شود اما همین که به منطقه داخل شد او به یکی از قوماندانان خود دستور داد که موترش را با راکت بزنند .

ابوذر با تمام خانواده و اطفالش که مجموعاً ۱۱ نفر بودند همه کشته شدند.

این اقدام وی بعضی باشنده گان را به غضب آورد که گفتند دیگر این گروه مجاهد نیست بلکه از شیطان پیروی می کند.

مقامات محلی طالبان می گویند که پیرآغا در حدود ۱۲۰۰ جنگجو دارد.

روزنامه دیلی بیست می افزاید، برای مردم افغانستان این یک مصیبت است که ۱۵ سال بعد از سقوط طالبان و حضور عساکر امریکایی و اروپایی در این کشور بازهم چنین افراد ظالم در شهرهای افغانستان زنده می گردند و هر کاری که دل شان می خواهد انجام می دهند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود می نویسد، برای رئیس جمهور امریکا بارک اوباما که وقتی زیادی در کار خود ندارد شاید این بهتر باشد که در افغانستان هیچ گامی دیگر نبر دارد و این کشور را در حال کنونی اش بگذارد.

به نوشته نشریه، بعضی از مشاورین امنیت ملی رئیس جمهور به او می گویند که عساکر را در افغانستان حفظ کند و صاحب منصبان اردوی این کشور اظهار میدارند که عدم حضور قوای امریکا در افغانستان مصیبت بار خواهد بود.

فارن پالسی می افزاید، امریکا حتماً وقتی که به افغانستان داخل می شد، یک تصوری داشت که آینده این کشور چگونه باشد، ولی تا حال به این سوال پاسخ پیدا نشده است که بالاخره امریکا برای آینده افغانستان چه می خواست؟

حالا به نوشته نشریه موضوع اساسی این است که رئیس جمهور بعدی امریکا چه پلانی برای افغانستان طرح می کند زیرا برای رئیس جمهور اوباما فعلاً نداشتن تصمیم هم یک تصمیم است و تحلیلگران پیشبینی می کنند که بهترین کار برای وی فعلاً اینست که هیچ کاری انجام ندهد و بگذارد که رهبران نو امریکا اولا یک تصوری برای آینده افغانستان ایجاد کنند و بعد برای رسیدن به آن تلاش نمایند.

XS
SM
MD
LG