لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

ساخت دو دستگاه روبوت توسط جوانان افغان


پیشرفت هر ملت در سایه تداوم و رشد افراد آن ملت میسر است.

در جهان مخترعان زیادی بوده اند که از خود ابتکاراتی به جا گذاشته و بشر هم از آن فواید زیادی دیده است. در افغانستان هم از چند سال به این طرف جوانان با استعداد افغان از خود ابتکارات نشان داده اند. به گونه مثال ساخت طیاره، موتر، بایسکل، چراغ برقی هوشمند و کولر با آله سرد کن که این همه توسط جوانان افغان ساخته شده است که ما هم از برخی شان در این برنامه یاد آور شدیم.

این بار هم چند تن از محصلین جوان پوهنتون پولی تخینک کابل از خود شایسته گی نشان داده و دو دستگاه روبوت را ساخته اند.

این روبوت ها، قابلیت کنترول و شناسایی اشیا از راه دور را داشته و می توانند محیط خویش را شناسایی و در مقابل آن عکس العمل نشان دهند.

این دو روبوت ساخته شده یکی بنام روبوت جاسوس و دیگری بنام روبوت تانک هوشمند است.

تهمینه جلال هاشمی و محمد رضا نورزاد فارغ التحصیل پوهنتون پولی تخنیک کابل دیپارتمنت انجنیری و کمپیوتر، نظر به درس های که در سال اخیر تحصیلات شان خوانده بودند، خواستند روی یک پروژه یی کار کنند و توانستند روبوتی را بنام روبوت جاسوس بسازند.

تهمینه می گوید، روبوت شان قابلیت کنترول به شکل اتومات، دستی و هم از راه دور توسط شبکهء بی سیم را دارا است.

تهمینه از کمک استادان و تشویق خانواده به خصوص مادرش سپاس گذاری کرده گفت، می خواهد در آینده روی برخی از پروژه های دیگر هم کار کند در صورتی که دولت همراه آنها کمک کند.

جوان دیگری بنام سلطان حسین محمدی فارغ رشته انجینری از پولی تخنیک کابل که روبوت دومی را به نام تانک هوشنمد ساخته است او توانسته است در مدت 5 ماه این روبوت را بسازد.

محمدی می گوید، ساخت روبوت که در اخیر سمستر درسی شان بود خیلی برایش جالب و دلچسب بود و با وسایل اندک توانست چنین یک روبوت را بسازد که در بخش های نظامی کار برد خواهد داشت، او گفت اگر در اختیار شان وسایل بیشتر قرار گیرد می توانند از این بیشتر روبوت های خوب تر بسازند.

مونیکا حیدری فارغ التحصیل فاکولته انجینری کمپیوتر پوهنتون پولی تخنیک کابل از ابتکارات محصلین پوهنځی شان ستایش کرده گفت، محصلین نه تنها روی پروژه روبوت کار کرده اند بلکه ابتکارات دیگری نیز داشته اند که سهولت های زیادی را به زندگی مردم به بار می آورد.

آرزو کریمی یکی دیکر از فارغین پوهنتون پولی تخینک کابل می گوید، جوانان که از خود ابتکارات نشان می دهند این کار شان باعث تشویق جوانان دیگر هم است او هم روی پروژه دیجتل کلاک کار می کند.

کشور ها و افراد زیادی از سرتاسر جهان به دنبال پیشرفت تنکالوژی جدید و ساخت روبوت ها هستند که در یکی از سایت های انترنتی خواندم که چاپان را می توان از کشور های پیشرو در صعنت روبوت دانست.

اما عبدالله خالقی یک تن از فارغین پوهنتون پولی تخنیک کابل می گوید، این مهم نیست که جهان چقدر در تکنالوژی پیشرفت های داشته و دارد مهم اینست که ما به جهانیان نشان بدهم که جوانان افغان هم چنین استعداد های دارند که میتواند از خود ابتکارات تازه یی داشته باشند.

صدیق الله پوپل زی یک تن از فارغ التحصیلان پوهنتون پولی تخینک کابل گفت، ساخت یک روبوت کاری ساده نبوده و از اهمیت زیادی برخوردار است اگر راه ها و دروازه ای به روی جوانان افغان باز باشد می توانند به صورت دقیق و کنجکاوانه پیش بروند و در این راستا از دولت خواست تا به جوانان توجهء جدی نماید.

شما می توانید برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی و فیس بوک هوای تازه هم بشنوید و هم بخوانید. آدرس ویب سایت ما است: www.radioazadi.com <http://www.radioazadi.com> .

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه : هفته دو بار روز های شنبه و دوشنبه

شما می توانید این برنامه با کلیک روی لینک زیر بشنوید...
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:16 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG