لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

نخستین آرشیف تاریخ سیاه پوستان در لندن گشایش یافت


(عکس جنبهء تزیینی دارد)
(عکس جنبهء تزیینی دارد)

بعد از ده ها سال کمپاین و جمع آوری اعانه، نخستین آرشیفی که به تاریخ سیاه پوستان در بریتانیا تخصیص داده شده است، به ارزش حدود 12 ملیون دالر امریکایی در لندن گشایش یافت. در این آرشیف فرهنگی کتاب ها، یادداشت ها، روزنامه ها، عکس ها و سایر اسنادی گرد آوری شده است که تاریخ دو هزار ساله سیاه پوستان را در بریتانیا نشان می دهد.

پاول رید (Paul Reid) مسوول آرشیف فرهنگی سیاه پوستان در مراسم گشایش این آرشیف که با موسیقی، رقص و شعر همراه بود در صحبت با آژانس خبری فرانس پرس گفت:
"بخش اعظم تاریخ سیاه پوستان پوشیده و ناشناخته باقی مانده است."

براساس احصاییه انجام شده در سال 2011 میلادی سیاه پوستان افریقایی یا سیاه پوستان کارابین حدود 3.3 در صد نفوس بریتانیا را تشکیل می دهند که بعد از مردم آسیای جنوبی دومین اقلیت نژادی این کشور اند.

با آنکه اکثریت کمیونیتی های سیاه پوستان در بریتانیا بعد از جنگ دوم جهانی در اثر مهاجرت کتلوی سیاه پوستانی که به حیث عسکر به نفع امپراتوری بریتانیا می جنگیدند از مناطق کاربین تشکیل شده است، اما تاریخ نگاران استدلال می کنند که تاریخ زنده گی سیاه پوستان در بریتانیا خیلی فراتر از آن می رود.

به عقیده تاریخ نگاران تاریخ سیاه پوستان به دوران امپراتوری سپتموس سوروس (Septimus Severus) امپراتور روم بر می گردد که در افریقا متولد شده و در سال 211 وفات کرد.

به این ترتیب سیاه پوستانی که در بریتانیا زنده گی می کنند تنها بازمانده گان برده ها و مهاجران بعد از جنگ دوم جهانی نیستند. بلکه آنها بازمانده گان عساکر، دریانوردان و تجارانی موفقی اند که با وصف سهم شان در بریتانیا از نظر افتاده و در نظر گرفته نشده اند.

داکتر حکیم ادی (Hakim Adi) پژوهشگر تاریخ و مهاجرت های سیاه پوستان در پوهنتون چیچستر(Chichester) بریتانیا می گوید:
"در بریتانیا عنعنهء تاریخ غنی و بزرگ مرد سفید پوست مالک که با امپراتوری در ارتباط است، وجود دارد."

به گفتهء داکتر حکیم ادی این عنعنه باعث آن می شود که تاریخ زنان، مردمان زحمتکش، کارگران و اقلیت ها در بریتانیا از نظر افتاده و بی اهمیت تلقی شود.

داکتر حکیم ادی می گوید:

" تاریخ، باید تاریخ همگان باشد و به جهان نشان دهد که رویداد ها چگونه اند و چگونه بوده اند."

داکتر حکیم ادی امیدوار است که گشایش آرشیف فرهنگی سیاه پوستان، تحقیقات و پژوهش ها در مورد سایر اقلیت ها را در بریتانیا ترویج کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:39 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG