لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

عنعنات افغانها در عید


افغان ها از قدیم رسم و رواج های خاصی برای تجلیل از عید داشته اند مانند: ساختن لباس نو، خانه تکانی، پختن کلچه خانگی و تهیه شیرینی باب و میوه های خشک می باشد که معمولاً همه این سلیقه ها را چند روز قبل از عید می گیرند.
در این برنامه برخی رواج ها و عنعنات عید را در گذشته و حال بشکل مقایسوی یاد آور شده و سخنانی چند در این مورد را به نشر می رسانیم.

گفته می شود عید در گذشته ها خیلی با شکوه بوده و بخصوص مردم عید سعید فطر را با شور و هلهله خاص تجلیل می کردند که از بزرگسالان گرفته تا اطفال فراه رسیدن عید را لحظه شماری می نمودند و صمیمت میان مردم زیاد بود و در روزعید رسم بود که مهمان را بدون خوردن نان از خانه نمی گذاشتند برود، اما چند دهه می شود که رسم و رواج عید نسبتاً تغییر نموده و برخی ها سفره یی عیدی را طوری با انواع خوردنی ها
می آرایند که شکل هم چشمی را بخود گرفته است و به همین قسم رفت و آمد ها در عید نیز نظر به مشکلات و عوامل مختلف محدود گردیده است.
در این برنامهء در امتداد لحظه ها به استقبال از عید سعید فطر، گزارشی را تهیه کرده ایم که در این گزارش از رسم و عنعنات عید های سابق و کنونی یاده شده و در مورد اینکه با گسترش تکنالوژی در عنعنات افغان ها تغییری رونما گردیده است یا خیر؟


این گزارش را مهریه انوری تهیه کرده است.

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:13:39 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG