لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

چرا برخی از جوانان حاضر به تلاشی دادن نمیشوند!؟


برای نظم و ثبات زندگی اجتماعی با گذشت زمان ، انسان ها اقدام به کاری کرده اند ، مثلآ نظام های را ساخته اند ، تا از سهولت های زندگی با فکر ارام مستفید شوند.

روی همین ملحوظ نظام پولیس هم از سیستم هایست که در تمام کشور ها به خاطر تامین امنیت روی دست گرفته شده است و به پی گیری آنهایی اقدام می کند که دست به خلاف کاری زده باشند.

اما آیا جوانان کشور ما با پولیس در هنگام تلاشی کمک می کنند و حاضر به تلاشی دادن میشوند؟

به همین منظور ما هم راهی شهر شدیم و در آغاز سخنانی با پولیس شهر و موظفین مارکیت های شهر داشتیم که با شکایات تعداد شان برخوردیم که از مردم عام به خصوص جوانان و مقامات دولتی لب به شکایت کشودند که حاضر به تلاشی کردن نمی شوند و با الفاظ رکیک و زور گویی به تلاشی کردن مخالفت نشان می دهند.

اما تعدادی از جوانان هم می گفتند که در هنگام تلاشی گاهی پولیس هم با آنها رویه درست نکرده از برخورد زشت کار می گیرند که آنها مجبور می شوند مخالفت نشان دهند.

نظم و رعایت از قانون در هر کشور به شکل مناسب آن پیش می رود و افراد آن جامعه از قانون رعایت می کنند.

شکریه که از کشور سویس به افغانستان آمده بود از برخورد مردم در هنگام تلاشی با پولیس در آن کشور راضی بود و از هموطنان خود هم خواهش داشت تا قانون را مراعت کنند.

شماری زیادی از جوانان در مصاحبهء که با آنها داشتیم از مخالفت و زور گویی تعدادی از جوانان یاد کرده و از آنان تقاضا داشتند تا برای حفظ جان شان با پولیس همکار بوده و قانون را بالای خود تطبیق نمایند.

کارشناسان مسایل سیاسی هم می گویند، جوانان و نوجوانان در حالتی هستند که گاه گاهی در حالت غرور قرار می گیرند و از برخی مسایل که به نفع شان می باشد خلاف ورزی می کنند و این غرور بعضاً بی جا می باشد اگر این غرور را در راه تحصیل و تعلیم عملی کنند ثمرهء بهتر خواهد داشت.

ودیر صافی استاد پوهنتون کابل و کارشناس مسایل سیاسی در این مورد گفت که جوانان حالات و اوضاع افغانستان نا امن را به چشم خود می بینند باید متوجه بوده و با پولیس همکار باشند و رویه نرم را پیش گیرند.

آقای صافی به پولیس شهر هم اشاره کرده گفت، باید آنها که نظم و تعلیمات زیادی در این راستا دیده اند با مردم برخورد خوب کنند و مطابق نظام و قانون عمل نمایند.

در اخیر آقای صافی از مقامات دولتی خواست تا آنها هم راه درست را انتخاب کرده چرا زمانیکه رهبر های جامعه دیده شود که قانون را مراعت می کنند مردم عام به خصوص جوانان هم هیچ وقت مخالف نظم و قانون نمی باشند.

آیا می دانید قدر کسی زیاد است که پول کمایی می کند!؟

به امید اینکه جوانان احساسات و غرور خود را در کنترول داشته و مطابق به قانون عمل نمایند.

بخش دوم برنامه را با یکی از مشکلات عمده جوانان آنهم مشکل بیکاری که سال های زیادی سپری شده اما به آن توجهء چندانی نشده است و جوانان را از خود، خانواده و جامعه گوشه گیر و از زندگی مایوس ساخته است آغاز می کنیم.

جوانانی را سراغ داریم که در خانواده شان یک یا دو برادر کار می کنند و پول میآورند و یکی دیگر نمی تواند کار پیدا کند که برخورد خانواده ها همراه شان خوب نبوده و جوان بیکار را در هر حالت توهین و تحقیر نموده و به دید کم می نگرند یکی از این جوانان رحیم مراد که درد دلی زیادی داشت گفت، از اینکه بیکار بود حق سخن گفتن و نظریه دادن در خانواده و جامعه از او سلب شده و حتی برایش گفته شد که وقتی بیکار هستی حق نشست و برخاست با قوم و خویشاوندان را هم نداری.

کارشناسان مسایل اجتماعی می گویند، زندگی مادی تعین کننده زندگی معنوی هر انسان است و این اصل در جامعه هم تاثیر گذاشته و برخی از افراد جامعه کسانی را ارزش می دهند که یک چیزی در توشه داشته باشند اما در کل شرایط در کشور چنین است که یک برادر پول زیاد میآورد و دیگری کمتر یا هیچ عایدی بدست آورده نمی تواند که برخورد خانواده هم با ایشان فرق داشته و در بین برادران هم جار و جنجال های رخ می دهد و این وضعیت به چند دلیل مختلف به وجود میآید.

عاشق الله یعقوب نویسنده و کارشناس مسایل اجتماعی گفت، رویه تبعیض آمیز خانواده و جامعه با جوانان که عاید بدست میآورند و جوانان دیگر که بیکار هستند تاثیرات منفی را بالای هر دو طرف به جا می گذارد.

برای حل این مشکل عاشق الله یعقوب کارشناس مسایل اجتماعی از خانواده ها خواست تا اعتدال را در بین جوانان شان در نظر گرفته و جوانان هم خود در این مورد تلاش نمایند.

برنامه هوای تازه را روی ویب سایت رادیو آزادی www.radioazaid.com <http://www.radioazaid.com> و صفحه فیس بوک هوای تازه هم شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و دوشنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:14:56 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG