لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

روبت های که عساکر را "سوپرمن" می سازد!


به یقین که می دانید تعدادی زیاد از اختراحات و اکتشافات در عرصهء ساینس و تکنولوژی به شکلی از اشکال با مسایل دفاعی و نظامی ارتباط داشته، مدیون آنست. طوریکه یا نظامیان آن را سرمایه گزاری کرده اند، یا هم نیازهای دفاعی و نظامی باعث شده است تا دانشمندان جهان در یک زمینهء مشخص ساینس و تکنولوژی تحقیقات گسترده تری را انجام داده، به نتایج مطلوب و دلخواه و گاهی هم غیر قابل انتظار و تصور برسند.

مثال برجستهء این مدعا، سرمایه گزاری و تحقیقات نظامیان در زمینهء فضای مجازی وشبکهء انترنت است که منجر به یک انقلاب بزرگ غیر قابل تصور در عرصهء ارتباطات انسانی و دسترسی به اطلاعات در سطح جهان شد.

امروز هم تحقیقات گستردهء مخفی و نیمه مخفی برای بهبود نیازهای مختلف نظامی صورت می گیرد. امروز کمترعسکر نیروهای کشور های پیشرفته را می توان سراغ کرد که کمپیوتر و جی. پی. اس و ده ها وسیلهء محرم و مخفی دیگر جز تجهیزات شخصی وی نباشد.

گاهی هم عساکر مجبور می شوند که ده ها کیلومتر را پای پیاده بپیمایند، در حالیکه اسلحه، مهمات و تجهیزات خیلی وزنین را هم با خود حمل می کنند. در کنار ده ها طریقهء متفاوت و استفاده از وسایل مختلف، یکی هم بکار گرفتن روبت ها یا وسایل مغلق الکترومیخانیکی است که بیشتر به نام روبت یا آدم های ماشینی یاد می شود.

زمانیکه از روبت ها گفته می شود، ماشین های متحرک فلزی در ذهن انسان مجسم می شود، اما جالب این است که بدانید روبت ها دیگر صرف وسایل ماشینی فلزی متحرک نیستند.

اخیراً انستیتوت ویس پوهنتون هاروارد امریکا (Harvard’s Wyss Institute) که در عرصهء میکانیکل و بیومیدیکل انجنیرنگ تحقیق می کند، یک قرار داد 2.9 ملیون دالری را از ادارهء برنامه های تحقیقات پیشرفته دفاعی امریکا حاصل کرد و با استفاده از آن روی روبت های کار می کند که با الهام از انجنیری بیولوژیک، نرم بوده، انسان آن را مانند لباس می پوشد.

کونر جی. والش (Conor J. Walsh) اسیستانت پروفیسور بیومیدیکل انجنیرنگ می گوید:

"ما برخورد کاملاً متفاوت با این مساله داشته، روی روبت های کار می کنیم که مانند لباس پوشیده می شوند، آن ها مانند پوست دوم انسان خواهند بود و با شیوهء ساختن اسکلت های خارجی کاملاً تفاوت دارند."

به گفته تیم تحقیق کننده گان، این روبت ها عساکر را قادر می سازد تا فاصله های زیاد را بدون خسته گی پیموده، قدرت بدنی آن ها را طوری افزایش می دهد که می توانند، وزن های خیلی گران را روی شانه هایشان حمل کنند.

به این ترتیب با پیشرفت سریع ساینس و تکنولوژی که شاهد آنیم، دیری نخواهد گذشت که شاهد دیدن عساکری باشیم که با پوشیدن روبت های خاص، قدرت بدنی شان مانند قهرمانان افسانوی ویدیو گیم ها و فلم های تخیلی ساینسی خواهد بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:26 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG