لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

آیا با پول کم می شود مفاد و عاید زیاد به دست آورد!؟


سرنوشت یک ملت و آینده یک کشور با توان و افکار روشن جوانان وابسته و تعیین شدنی است.
و همچانان چرخ اقتصاد یک کشور و خانواده به دست جوانان به حرکت در می آید.
اما بیکاری و نداشتن پول کافی یکی از مشکلات اصلی جوانان افغان به حساب می آید و این پدیده آنان را از همه افکار ترقی جویانه دور نگهداشته است.
اما برخلاف نظریه برخی ها، شماری از جوانان به این عقیده اند که با پول کم می شود عاید و درآمد زیادی به دست آورد.
محمد عارف صافی که 5 سال پیش از پول خیلی کم که در نخست تنها یک کراچی داشت کار را آغاز کرده و اکنون یک مغازه خوراکه فروشی بزرگ دارد.

اما ببرک که کار و بار فروش دی وی دی را در شهر نو کابل از مدت 7 سال به پیش می برد به ما گفت: با 20 % سرمایه شروع به کار نمود اما اکنون می گوید که اگر پول هم داشته باشی کار نمی شود چرا که شرایط طوری دیگر شده است.

جاوید یکی از زرگران میتروپول شهر کابل از تجربه اش قصه کرده گفت که در ابتدا در آمدی چندانی نداشته، روزانه با پول کمی که در اختیار داشت، دست فروشی می کرد و حالا یک دوکان زرگری مجلل دارد.

گفته اند وقتی با عرق ریزی پول بدست آید، َلذتی دیگر دارد.
جوانی مقطع از زندگیست که بهتر است از آن سرمایه یی اندوخت تا توشه یی شود به فردا ها، در این حال می شود سرمایه کم و زیاد داشت اما مهم اینست که هیچ گاه ترس و نا امیدی را به دل راه ندهیم و به اساس این قول پیش برویم که میگن جوینده یابنده است.
در اخیرباز هم جاوید زرگر میتروپول شهر کابل گفت: ناامیدی و منفی گرایی جز ناکامی و عقب مانده گی چیزی بار نمی آورد بناً باید تعقل کرد و برای پیشرفت و ترقی عمیق اندیشید.

عواقب لاف زدن و بیهوده گویی برخی جوانان!

لاف یک نوع دروغیست که برخی می خواهند به واسطه آن شخصیت خود را توانا و بالاتر از آن چیزی که استند، نشان بدهند.
شاید شما هم جوانانی را دیده باشید که آگاهانه و یا گاهی هم نا خودآگاه به لاف زدن می پردازند.
دید گاه های مختلف در مورد لاف زنی وجود دارد، برخی ها می گویند: کودکان لاف زنی را از پدر، مادر و محیط خانوادهء شان یاد می گیرند، ولی عده یی هم به این باور استند که لاف زدن در میان جوانان بالغ، روشِ است که برای برتری جویی از آن استفاده می کنند.
باید گفت که لاف زدن یا به خود بالیدن یکی از مسایل عمده علم روانشناسی است.
فرهاد باشنده شهر نو کابل گفت، معمولاً شخصی که لاف می زند به این فکر است که گویا شخصیت اش نزد دیگران مهم تر و محترم می شود اما بر عکس این باور شان، این کار سبب حقارت و بی اعتباری شان در نزد دیگران می گردد.

سمیرا حمید محصل پوهنځی اقتصاد در یکی از پوهنتون های خصوصی گفت، بدون تردید روی آرودن به لاف و اضافه گویی بیانگر آرزوها و کمبودی های درونی فرداست و افرادی که به این عادت کرده اند نمی توانند به آسانی ترک کنند و این مسئله باعث کاهش ظرفیت در بین دوستان می شود.

احمد جاوید فارغ التحصیل پوهنځی انجنیری پولیتخینک کابل در این مورد گفت، لاف زنی باعث کسب حیثیت و وقار نزد اطرافیان ما نمی شود بل سبب از بین رفتن اعتبار و حتی آبروی انسان هم شده می تواند.

برنامه هوای تازه را می توانید از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیس بوک هوای تازه (Hawa e Taza) بخوانید و بشنوید.
وقت نشر برنامه، هفته دو بار روز های شنبه ساعت 5:30 عصر و سه شنبه ساعت 11:30 ظهر از طریق رادیو آزادی روی موج و 1296AM و 100.5 FM شنیده میتوانید.


ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:11 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG