لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

جهان

مراسم یاد بود از ابراهیم رئیسی در مقر سازمان ملل برگزار میشود، امریکا اشتراک نمی‌کند

در تصویر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و همراهان وی که در سانحه هوایی جان دادند
در تصویر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و همراهان وی که در سانحه هوایی جان دادند

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا به رادیو آزادی گفت هیچ نماینده حکومت امریکا درمراسم یاد بود ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسبق ایران درمقر سازمان ملل متحد اشتراک نمی کند.

ملل متحد روز چهارشنبه برنامه خود برای مراسم روز پنجشنبه یادبود رئیسی را اعلان کرد.

دنیس فرانسیس ، رئیس مجمع عمومی ملل متحد گفت که کشورهای عضو ترغیب شده اند تا بیانیه های برای ادای احترام به رئیسی ارائه کنند.

این اعلامیه باعث انتقاد فعالان حقوق بشرشد. آنها ادای احترام به کسی را که مظنون به دست داشتن دراعدام دسته جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ به عنوان قصاب تهران معروف است محکوم کردند.

ابراهیم رئیسی ، وزیرخارجه ایران امیرحسین عبداللهیان وچند تن دیگر درسانحه یک هفته قبل سقوط هلیکوپتر جان باختند.

حکومت سلووینیا اعلان کرد که دولت مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

بیرق فلسطین در کنار بیرق کشور سلووینیا
بیرق فلسطین در کنار بیرق کشور سلووینیا

رابرت گولوب صدراعظم سلووینیا می گوید حکومت این کشور یک دولت مستقل فلسطینیان را به رسمیت می شناسد.

قبل ازاین کشورهای ناروی ، هسپانیا و آیرلند به رسمیت شناختن دولت فلسطینیان را اعلان کردند.

صدراعظم رابرت گولوب امروز پنجشنبه دریک کنفرانس خبری در لوبلیانا گفت که حکومت سلووینیا امروز تصمیم گرفت که فلسطین را به عنوان یک دولت مستقل وبا اقتدار به رسمیت می شناسد.

این تصمیم حکومت باید درچند روز آینده ازسوی پارلمان نیزتایید شود.

سلووینا عضو اتحادیه اروپا است واین گام دریک حرکت هماهنگ چندین کشور که سعی دارند برای توقف جنگ درغزه براسرائیل فشار وارد کنند برداشته میشود.

روسیه: سیاست ما در مورد افغانستان تغییری نکرده است

ساختمان وزارت خارجه روسیه
ساختمان وزارت خارجه روسیه

وزارت خارجۀ روسیه اعلام کرده است که مسکو از طالبان انتظار دارد تا همهٔ تعهداتی که به جامعه جهانی سپرده‌اند، از جمله ایجاد حکومت همه‌جانبه را عملی کنند.

براساس خبرگزاری انترفکس روسیه، آندری رودنکو، سخنگوی این وزارت، در یک نشست در مسکو روز پنجشنبه (۲۹ می) اعلام کرد که در کل، سیاست روسیه نسبت به افغانستان تغییری نکرده است، اما هدف آن است که زمینهٔ تعامل بیشتر طالبان با جامعه بین‌المللی فراهم شود.

روسیه از سال ۲۰۰۳ طالبان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود، اما مقامات ارشد روسیه اخیراً اعلام کرده‌اند که در حال بررسی حذف طالبان از لیست سازمان‌های تروریستی روسیه هستند.

تصاحب یک دهلیز استراتژیک توسط اسرائیل و وضعیت نگران‌کننده در شهر رفح

حملات اسرائیل در رفح؛ نبردهای مسلحانه و شلیک‌های گلوله در این شهر جنوبی منجر به واکنش‌های گسترده در سطح جهان شده است.
حملات اسرائیل در رفح؛ نبردهای مسلحانه و شلیک‌های گلوله در این شهر جنوبی منجر به واکنش‌های گسترده در سطح جهان شده است.

پس از اعلام اسرائیل درباره تصاحب یک دهلیز استراتژیک در شهر رفح، ساکنان این شهر جنوبی امروز (۳۰ می) از گلوله‌باری و تیراندازی شدید گزارش داده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسرائیل در اوایل ماه می با ابراز نگرانی‌ها و اعتراض‌های بین‌المللی درباره سرنوشت مهاجران فلسطینی در رفح، حمله به این منطقه را آغاز کرد.

حملات اخیر اسرائیل در شهر رفح که منجر به آتش‌سوزی و کشته شدن ده‌ها تن در یک مخفیگاه آواره‌گان فلسطینی شده است، موجی از محکومیت‌ها را به همراه داشته است، از جمله کمپین شبکه‌های اجتماعی با شعار "همه چشم‌ها به رفح" که ده‌ها میلیون نفر از کاربران آن را به اشتراک گذاشته‌اند.

آتش‌سوزی بزرگ در یک ساختمان تولیدی در شرق مسکو

عکس نمادین؛ آتش‌سوزی در مسکو، سال ۲۰۲۱
عکس نمادین؛ آتش‌سوزی در مسکو، سال ۲۰۲۱

آتش‌سوزی بزرگی در یک ساختمان تولیدی و یک گدام در شرق شهر مسکو، پایتخت روسیه رخ داده است. وزارت امور اضطراری روسیه امروز (۳۰ می) در شبکه تلگرام اعلام کرد که این آتش‌سوزی صبح زود امروز در سرک مارتنوفسکایا رخ داده و مساحتی حدود ۲۲۰۰۰ متر مربع را در بر گرفته است. ۱۲۰ کارمند و ۴۰ مأمور اطفائیه در حال مهار این حریق هستند.

به گفتۀ این وزارت، تلاش برای مهارحریق به دلیل وجود مایعات قابل اشتعال در داخل ساختمان پیچیده شده و علت این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست.

اوکراین: ۳۲ طیاره بدون سرنشین و ۱۹ راکت روسیه را سرنگون ساختیم

 مدافع هوایی اوکراین
مدافع هوایی اوکراین

نیروهای دفاع هوایی اوکراین می‌گویند که امروز چند طیاره بدون سرنشین و تعدادی از راکت‌های روسی را که تأسیسات نظامی و غیرنظامی در مناطق مختلف اوکراین را هدف قرار داده بود، نابود کردند. این نیروها امروز در بیانیه‌ای در تلگرام اعلام کردند که ۳۲ طیاره بدون سرنشین و ۱۹ راکت را بر فراز مناطق خملنیتسکی، دنیپروپتروفسک، چرکاسی، کیروووهراد، زاپوریژیا، اودسا، خرسون، کیف و وینیتسیا سرنگون کرده‌اند.

در همین حال، ایهور تریکیف، شهردار خارکیف، گفت که شب گذشته در حملات روسیه به شمال شرقی این شهر که تنها ۳۵ کیلومتر با مرز روسیه فاصله دارد، تأسیسات مهمی از جمله خطوط لوله گاز آسیب دیده‌اند.

در مورد تلفات احتمالی این حملات چیزی گفته نشده، اما مقامات اوکراینی دیروز گزارش دادند که در حملات روسیه حداقل پنج غیرنظامی کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سویدن طیار های مدرن مجهز با رادار را در اختیار اردوی اوکراین قرار میدهد

نیرو های اوکراینی در خط مقدم نبرد با اردوی روسیه
نیرو های اوکراینی در خط مقدم نبرد با اردوی روسیه

سویدن که عضو پیمان ناتوست، امروز چهارشنبه بزرگترین بستۀ کمک نظامی را برای اوکراین اعلام کرد.

این کمک شامل طیارات رادار مدرن است، زیرا حملات روسیه برای هدف قرار دادن افراد ملکی ادامه دارد و امروز نیز چندین تن در سه منطقه اوکراین، کشته شدند.

به گفتۀ مقامات اداره نظامی منطقه، اوایل صبح امروز در نتیجۀ گلوله باری نیروهای روسی بر کراسنوپل در شمال شرق منطقۀ"سومی"، دو تن کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

وزارت داخلۀ اوکراین نیز امروز گفت که یک تن پس از زخمی شدن در اثر گلوله باران روز گذشتۀ روسیه در منطقه شمالی چرنیهیو، در شفاخانه وفات کرده است.

وزیر خارجه ایالات متحده کمک ۱۳۵ میلیون دالری را به مولداوی اعلان کرد

 انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا با مایا ساندو رئیس جمهور مولداوی
انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا با مایا ساندو رئیس جمهور مولداوی

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا متعهد شد که ۱۳۵ میلیون دالر با مولداوی برای امنیت انرژی و مبارزه با اطلاعات نادرست روسیه، کمک می کند.

بلینکن امروز چهارشنبه(۲۹ می) در یک کنفرانس خبری مشترک با مایا ساندو رئیس جمهور ملداوی در شهر کیشینوف پایتخت آن کشور با اعلام این کمک، تحسین خود را از رهبری رئیس جمهور ساندو ابراز کرد.

او همچنین پیشرفت های اخیر کیشینوف، از جمله مبارزه با فساد و آمادگی برای الحاق به اتحادیه اروپا را ستایش کرد.

وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا قبل از سفر به شهر پراگ پایتخت جمهوری چک، برای اشتراک در نشست وزرای خارجه ناتو، به شهر کیشینوف سفر کرده است.

سازمان عفو بین الملل: در سال گذشته ۸۵۳ تن در ایران اعدام شده اند

حلقهٔ دار و جلاد در ایران
حلقهٔ دار و جلاد در ایران

سازمان عفو بین الملل می گوید که شمار اعدام های ثبت شده در سراسر جهان در سال گذشته افزایش چشمگیری داشت.

این سازمان در گزارش سالانه خود که امروز چهارشنبه ( ۹جوزا ) منتشر کرد افزود که در سال گذشته در مجموع بیش از یک هزار و پنجاه مورد اعدام را ثبت کرد که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود سی درصد افزایش را نشان میدهد.

عفوبین الملل به ویژه از ایران یاد آوری کرده است، جایی که به گفته این سازمان با اجرای حداقل ۸۵۳ حکم اعدام، ۴۸ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان میدهد.

به گفته این سازمان، ایران برای ایجاد ترس در میان مردم و افزایش کنترول بر قدرت از مجازات اعدام استفاده کرده است.

براساس گزارش عفوبین الملل، ایران، چین، عربستان سعودی، سومالیا و ایالات متحده امریکا، پنج کشوری اند که بیشترین موارد حکم اعدام را در ۲۰۲۳ داشته اند.

میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در جرمنی افزایش یافته است

تصویر آرشیف: بیرق جرمنی
تصویر آرشیف: بیرق جرمنی

شمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در جرمنی در سال ۲۰۲۳ به میران بی سابقه ای افزایش یافته بود.

خبرگزاری دی پی ای جرمنی، امروز چهارشنبه ( ۹ جوزا) خبر داد که سال گذشته بیش از ۲۲۰۰ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در این کشور جان باختند که نسبت به سال قبل آن ۲۳۷ نفر افزایش را نشان می دهد.

این مواد مخدرشامل کوکائین،هیروئین و مواد مخدر ترکیبی خوانده شده اند.

بورخارد بلینرت، کمشنر جرمنی در امور اعتیاد و مواد مخدر، شمار جان باختگان ناشی از مصرف این مواد را خطرناک خواند و گفت که در مقایسه با ده سال گذشته این تعداد دو برابر افزایش یافته است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG