لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

نگاه روزنامه‌های معتبر جهان در مورد افغانستان


موضوع مذاکرات مستقیم امریکا با طالبان، این روز ها مضمون داغ برخی از نشریه های جهان است
موضوع مذاکرات مستقیم امریکا با طالبان، این روز ها مضمون داغ برخی از نشریه های جهان است

شماری از رسانه‌های جهان به مذاکرات احتمالی مستقیم میان امریکا و طالبان تمرکز کرده‌اند.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در این مورد می‌نویسد: محاسبه حالا در واشنگتن تغییر کرده و مقام‌های امریکایی هراس دارند که رئیس جمهور ترمپ شاید تحمل پذیری زیاد در مورد جنگ ۱۷ ساله افغانستان نداشته باشد و نیرو های امریکایی را از افغانستان بیرون کند.

وال ستریت ژورنال با اشاره به مذاکرات مستقیم امریکا با طالبان، اظهارات ایلیوت اینجیل Eliot Engelنماینده جمهوریخواه در کانگرس امریکا را نیز نشر کرده که گفته است: "طالبان ادعا می‌کنند که خود شان را به صورت کامل از تروریزم بین‌المللی بیرون می‌کشند و به حقوق زنان و اقلیت‌ها احترام می‌گذارند."

به گفته این نماینده امریکایی، زمانش فرا رسیده که نتیجه حاصل شود، طالبان به حرف‌های شان جدی استند.

هم‌چنان لوریل میلر که تا ماه جون پار سال به‌حیث نماینده امریکا برای افغانستان و پاکستان کار کرده بود، به روزنامه وال ستریت ژورنال گفته که مذاکرات چند جانبه با شرکت طالبان، امریکا و سایرین، از مدت‌ها ادامه داشته‌است.

خانم لوریل افزوده که ایالات متحده باید با قدرت زیاد در مذاکرات دخیل باشد و برای دیگران پذیرفته شود که امریکا مهم ترین عنصر در پروسه صلح افغانستان به شمار می‌رود.

  • تایم

مجله تایم می‌نویسد: ایالات متحدۀ امریکا آماده‌است تا با طالبان گفتگو های مستقیم داشته باشد و آن‌ها را تشویق به این کند که به مذاکرات با حکومت افغانستان حاضر شوند.

به باور مجله، این تصمیم اداره دونالد ترمپ، یک تغییر تخنیکی در مورد افغانستان است.

در ادامه مقاله آمده که واشنگتن پیش از این تأکید می‌کرد که تنها در مذاکرات با طالبان، به شرط اشتراک نماینده‌گان حکومت افغانستان، سهم می‌گیرد.

طالبان از مدت‌ها به این‌سو گفته‌اند که با حکومت افغانستان مذاکره نمی‌کنند و برای گفتگو با امریکایی‌ها آماده‌اند.​

تایم بر اساس گزارش اسوشیتید پریس این را نشر کرده که نماینده‌های دفتر طالبان در قطر گفته‌اند، تا هنوز امریکایی‌ها برای گفتگو با آن‌ها ارتباط نگرفته‌اند و تنها خبر مذاکرات را از طریق رسانه‌ها شنیده‌اند.

طالبان در عین حال می‌گویند که آن‌ها منتظر دعوت رسمی امریکایی‌ها به‌خاطر مذاکرات اند، اما طالبان این را هم گفته‌اند که ایالات متحده باید گام‌های بیشتری بردارد یعنی رهبران طالبان را از فهرست سیاه بیرون کند و دفتر قطر را به رسمیت بشناسد.

XS
SM
MD
LG