لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

اوباما در سیاست خارجی مشابه جورج بوش عمل می کند


نشریه هفته وار ایکونومست چاپ لندن در ارتباط به تغیرات در تیم امنیت ملی بارک اوباما مقاله تحلیلی نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد، رییس جمهور بارک اوباما اداره امور را برعکس سلف خود جارج بوش پیش می برد، اما بصورت قابل توجه که از سیاست خارجی مشابه او پیروی می نماید.

جارج بوش زمانی که قصر سفید را ترک می گفت، جنگ امریکا در عراق را کاهش داد و برای عوض کردن اوضاع جنگ در عراق عساکر اضافی فرستاد. بارک اوباما هم از عین حیله در افغانستان استفاده می نماید.

جارج بوش برای سرکوب کردن تندروان اسلامی در پاکستان طیارات بی پیلوط فرستاد، بارک اوباما حملات این طیارات را چندین برابر ساخت. بوش می خواست زندان گوانتنمو را ببندد، اما جواب این سوال را نداشت که با زندانیان باقی مانده چه کند، اوباما همچنان.

نشریه ایکونومست می افزاید، اگر یک شخص نمایشگر دوام در امور امنیت ملی امریکا باشد، او رابرت گیتس از حزب جمهوری خواه است که در سال 2006 میلادی از طرف رییس جمهور بوش بحیث وزیر دفاع مقرر گردید.

گیتس در سال گذشته هوشدار داد که در سال 2011 میلادی از وظیفه خود کنار خواهد رفت. اکنون تایید شده که گیتس در ختم ماه جون وظیفه وزارت دفاع را ترک میگوید. بتاریخ 28 ماه اپریل بارک اوباما یک سلسله تغیرات را اعلان کرد بشمول تقرر لیون پنیتا را بحیث وزیر دفاع عوض گیتس،جنرال دیوید پترویس را بحیث ریس اداره سی-آی-ای عوض لیون پنیتا، جان هیلن را بحیث قوماندان نیروهای ناتو در افغانستان و ریان کراکر را بحیث سفیر امریکا در افغانستان عوض ایکن بیری.

یک مقام بلند پایه قصر سفید امریکا به مجله هفته وار ایکونومست گفته است، بارک اوبا ما از ماه ها به این طرف این تغیرات را در نظر داشت و همه این اشخاص از تجارب خوب برخوردار هستند. انتظار می رود که مورد تایید سنای امریکا قرار گیرد.

مجله ایکونومست در ادامه می نویسد، روشن نیست که تا چه اندازه شجره نامه سیاسی پنیتا برای پست وزارت دفاع مناسب است خاصتاً که بعد از حمله یازده سپتامبر القاعده، پول در وزارت دفاع امریکا سرازیر گردید.

بنوشته مجله، هرچند که تغیرات در تیم امنیت ملی مهم و دارای اهمیت است، اما تاثیرات آن اکثراً مبالغه شده است. از آنجایکه اوباما از سال 2009 میلادی به این طرف راجع به سیاست خارجی در مورد افغانستان عمیقاً فکر کرده و او یک شخصی است که هر چیز را به تفصیل می بیند و مسوولیت کار را خود بعهده می گیرد و به کس دیگر محول نمی سازد، تاثیر این تغیرات حد اقل روشن است.

مجله در اخیر مقاله می نویسد، قسمت زیاد ستراتیژی ضد شورش امریکا در افغانستان از طرف شخص رییس جمهور طرح گردید ، تصمیم شروع یک جنگ نیمه در لیبیا هم تصمیم خود اوبود که از طرف بعضی از اعضای تیم امنیت ملی او با علاقه مندی حمایت گردید، اما بعضی بشمول گیتس بآن مخالفت نمود.

خلاصه این درست بود که اوباما مسیری را که جارج بوش در دور دوم ریاست جمهوری خود تعین کرده بود ادامه داد. یعنی که یک خروج مرتب از عراق و حوصله مندی ستراتیژیک در افغانستان.
XS
SM
MD
LG