لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

«عید، قیمتی، نا امنی و سرما»


باشنده گان کابل می گویند، آنها به خاطر افزایش بهای مواد خوراکی در عید قربان امسال نه توانستند که نیازمندی های خود و فامیل شان را بر آورده سازند.

باشنده گان کابل معمولاً حد اقل دو الی سه هفته قبل برای فرا رسیدن روز های عید آماده گی می گیرند و مرکز شهر یعنی پل باغ عمومی و ده افغانان کابل از محلاتی است که خانواده ها از سال ها به این طرف برای رفع نیازمندی های اولیه عید به آن جا مراجعه می کنند.


هر چند طی سال های اخیر در سایر مناطق شهر کابل نیز بلند منزل ها و مغازه های لوکس فروشات لباس ایجاد شده است. امسال نیز این دو نقطه مزدحم کابل هفته ها قبل از فرا رسیدن عید شاهد ازدحام مردم بود.

در این حال دست فروشان و دکانداران قبل از فرا رسیدن عید تلاش داشتند تا آخرین متاع شان را به فروش برسانند.


بلند رفتن بهای مواد خوراکی و سودای عید، توان خریداری باشنده گان کابل را طی سال های اخیر کاهش داده است. آنها شکایت دارند که کارمندان دولت و اشخاص غریب نمی توانند، سودا بخرند.

کارگر یک شرکت خصوصی در مورد می گوید:
" قیمتی بسیار زیاد است. اگر سابق یک چیز به 20 افغانی خریداری می شد حالا به 40 الی 50 افغانی بلند رفته است. مردم انتظار دارند تا وضعیت خوب شود و قیمت ها کنترول شود."

حاجی علی محمد مرد کهن سال از عید های گذشته خاطرات خوش و جالب دارد، وی می گوید، خریدن سودای عید از گذشته ها یک رقابت نا سالم و یک اقدام نادرست برای خانواده ها بوده است که به اقتصاد خانواده ها صدمه می رساند.
وی که از رسیدن عید قربان احساس خوشی دارد می گوید:
" عید به هر رقم که باشد می گذرد، فامیل ها باید مطابق به اقتصاد شان پول مصرف کنند. در قدیم می گفتند، اگر دو عید هم زمان بیاید مردم خود را تباه خواهند کرد. بین مردم یک نوع به اصطلاح سیالداری وجود دارد و همین سبب می شود که مردم پول بیشتر مصرف می کنند."

در حالیکه شکایات متعدد در رابطه به خریداری نیازمندی های عید وجود دارد، یک تعداد باشنده گان پایتخت مصروف خریدن گاو و گوسفند برای قربانی هستند.

جوانان شیک پوش نیز در سرک های کابل به چشم می خورند که بی خیال، دو الی سه دست لباس عید را تهیه کرده و بلند بودن نرخ و نوا بالای آنها تاثیر نداشته و در این زمینه شکایت ندارند.
عزیزالله یک باشنده کارته نو کابل گفت:
" من برای خود هم پیراهن تنبان درست کرده ام و هم پتلون خریده ام. مردمان اطراف زیادتر پیراهن تنبان را دوست دارند، اما مردم که در کابل زنده گی کرده باشند، بیشتر پوشیند پتلون و دریشی را می پسندند."

شماری از باشنده گان کابل در عید قربان امسال از بلند رفتن قیمت کیک و کلچه شکایت داشتند، آنها نیز مسوولان را متهم به بی تفاوتی در این مورد می کردند.
ولی یک تن از کلچه فروشان شهر نو کابل گفت که در بهای کیک وکلچه افزایش بوجود نیامده است.

در حالیکه اکثریت باشنده گان کابل به دید و بازدید اقارب شان در روز های عید فکر می کنند، یک عدهء دیگر بدون در نظرداشت روز های عید به مانند سایر روز ها مصروف کار و زحمت و تلاش به خاطر تدارک اعاشه و مصارف فامیل های شان هستند.

کریم یک باشندهء شهر کابل که در شهر نو مصروف فروش کارت تلیفون موبایل است می گوید:
" اگر در روز های عید کار نه کنم چطور نفقه را پیدا کنم، به فکر من پیدا کردن نفقه از همه چیز مهم تر است. من در حدود 20 هزار سرمایه دارم. همین پول را از نماینده گی های کمپنی های مبایل کارت مصرفی مبایل می خرم و به فروش می رسانم. روزانه 200 الی 250 افغانی از درک همین کارم عاید بدست می آورم."

کابل در جریان این عید و با وجود فرا رسیدن فصل سرما و ده ها دشواری که در ساحه امنیتی، اقتصادی و سایر عرصه ها در این شهر وجود دارد، هم چنان مزدحم است. پیاده رو ها توسط دست فروشان مسدود شده است، با این حال باشنده گان کابل بی تشویش و بی خیال مانند عید های گذشته به استقبال از روز های عید می روند.

گزارشگر: حمید "پژمان"
XS
SM
MD
LG