لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۶

شش جدی 30 مین سالروز تجاوز شوروی سابق بر افغانستان


سربازان قشون سرخ شوروی در افغانستان
سربازان قشون سرخ شوروی در افغانستان
درست سی سال از زمان لشکر کشی اردوی سرخ شوروی سابق به افغانستان می گذرد، اما تا هنوز هم در سینهء هر افغان داغ جنگ دیده می شود و رنج روحی و روانی جنگ دراز مدت افغانستان، ناشی از تجاوز عساکر روسی، به وضاحت احساس می شود.

در کنار خسارات فراوان مالی که تجاوز شوروی سابق به افغانستان از خود به جا گذاشت، ملیون ها افغان جان خود را از دست دادند و دهها هزار تن معلول شدند و امراض روانی بیشتر از هر وقت دیگر، خانواده ها را پریشان ساخته است.

نصرالله ستانکزی یکی از استادان پوهنتون کابل می گوید که سال های طولانی نیاز است تا اثرات ناگوار تجاوز شوروی سابق از بین برده شود.

عساکر روسی در افغانستان تا زمستان سال 1367 به مقاومت شان ادامه دادند، اما بالاخره مجبور شدند تا از تاریخ بیست و ششم دلو همان سال پروسه خروج را آغاز کنند.

تعبیر ها و تبصره های زیادی در مورد ادامه نفوذ شوروی سابق در حکومت همان زمان افغانستان وجود دارد، اما بسیاری از کارشناسان افغان می گویند که پس از حضور نیروهای شوروی سابق نیز حکومت تحت حمایت آن نتوانست، به اصطلاح ملی بی اندیشد و راه خود را از روس ها جدا کند.

در این حال هم افغان های عادی و هم کارشناسان و درس خوانده های این کشور می گویند که کرملین با گرفتن تصمیم اعزام عساکر به افغانستان اشتباه بزرگی را مرتکب شد که حکومت روسیه کنونی نیز به عنوان میراث خوار همان شوروی سابق باید به افغان ها غرامت بپردازد، و افغان ها را در زمینه های مختلف بازسازی حمایت و همکاری کند.

اندری ایوید سین، سفیر روسیه در کابل می پذیرد که شوروی سابق در افغانستان اشتباهات بزرگی را مرتکب شده بود.

در عین حال سفیر روسیه به کمک های نیز اشاره می کند که در حال حاضر از جانب کشورش برای افغانستان صورت می گیرد، وی از کمک به آموزش نیروهای پولیس افغان و پرداختن به تقویت بخش های مختلف صنعتی در این کشور جنگ زده نیز سخن می زند، اما به مساله پرداختن غرامت جنگی به افغان ها، خاموشی اختیار کرده است.

مردم افغانستان می گویند که شاید خسارات مالی و ویرانی های فزیکی جنگ و تجاوز شوروی به افغانستان آرام آرام احیا گردد، اما صدمات روانی نزد افغان ها سال ها باقی می ماند و نسل به نسل انتقال خواهد یافت.

اما برای جبران این همه خسارات و صدمات چی کار های صورت گرفته است.
پس از خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان این کشور همچنان در میان دود و آتش جنگ فرو رفته باقی ماند.

اما اساسی ترین تلاش ها در راستای زدودن خسارات سنگین جنگ های درازمدت در افغاستان پس از سقوط رژیم طالبان صورت گرفت و جهان نیز برای کمک به احیای بنیاد های اساسی در افغانستان توجه کرد.

احمد ضیا سیامک یکی از سخنگویان رییس جمهور کرزی شایعات و تبصره های را رد کرد که گویا حضور نیروهای بین المللی در افغانستان نیز تکرار درامه تجاوز شوروی سابق به این کشور است.
به گفته وی مردم افغانستان پس از سال های جنگ و دیکتاتوری، به کمک دوستان بین المللی شان از طریق انتخابات، رهبران شان را برمی گزینند تا داغ جنگ های سنگین در این کشور از بین برود.

اما با آنکه از عملکرد دولت برای از بین بردن خسارات جنگ و حضور نیروهای بین المللی برای صلح در افغانستان سخن زده می شود، بسیاری از افغان ها با اشاره به عدم موجودیت ظرفیت های لازم در دستگاه دولت افغانستان برای پی گیری پروژه های زیربنایی و ادامه تلفات افراد ملکی به وسیله نیروهای بین المللی در این کشور اشاره می کنند و با اندوه زیاد تا هنوز هم آینده را روشن تشخیص نمی دهند پیش بین تراژیدی های بیشتر و ادامه جنگ ها در این کشور هستند.


برشنا نظری
XS
SM
MD
LG