لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

« اجندای کنفرانس لندن نبایدتنها به موضوع قوای نظامی منحصرباشد»


گیدو ویسترویله وزیر خارجه آلمان
گیدو ویسترویله وزیر خارجه آلمان
حکومت آلمان روز سه شنبه تاکید کرد که کنفرانس لندن در مورد افغانستان که ماه آینده برگذار می شود، نباید تنها به بحث ها روی افزایش قوای نظامی در این کشور منحصر باشد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت، در کنفرانس لندن باید این سوال مطرح شود که اهداف ما در افغانستان چیست و برای رسیدن به این اهداف چه ستراتیژی باید مد نظر گرفته شود.

تنها در چنین چارچوب بحث روی جا به جا کردن قوای بیشتر مناسب خواهد بود.

قبل از این وزیر خارجه آلمان گیدو ویسترویله به رسانه های این کشور گفته بود که اگر اجندای کنفرانس لندن به موضوع قوای نظامی منحصر باشد، او در آن اشتراک نخواهد کرد.

آقای ویسترویله گفت:
" یک روش سیاسی همه جانبه و یک ستراتیژی کلی برای بحران افغانستان ضرور می باشد."

سخنگوی وزارت خارجه آلمان با شرح نظریات آلمان در مورد کنفرانس لندن خواست این موضوع را که گویا وزیر خارجه آلمان کنفرانس لندن را تحریم خواهد کرد، رد نماید.

او افزود، در کنفرانس لندن بدون شک موضوعات مختلف مربوط به افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت و این موضوع از آماده گی ها برای کنفرانس کاملاً واضیح می باشد.

اما وزارت خارجه آلمان از پیام که آقای ویستر ویله در این رابطه فرستاده بود، عقب نشینی نکرد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود:
" اگر کنفرانس افغانستان در لندن به یک مجلس تبدیل شود که در آن صرف در باره جا به جا کردن قوا در افغانستان صحبت می شود، رفتن وزیر خارجه آلمان در آن مفهوم نخواهد داشت."

در ماه های گذشته آلمان در برابر تقاضای رییس جمهور ایالات متحده بارک اوباما که برای شکست طالبان خواهان فرستادن عساکر بیشتر به افغانستان می باشد، مقاومت کرده و گفته است که هر نوع تصمیم در مورد تعداد عساکر در افغانستان بعد از کنفرانس لندن اتخاذ خواهد شد.

آقای ویستر ویله در مورد نظر مردم آلمان در باره جنگ در افغانستان گفت:
" این که رای دهنده گان آلمان مخالف جنگ در افغانستان می باشند، یک پدیده سالم است و اگر نظر آنها بر عکس می بود، برایش نگران کننده به شمار می رفت."

وزیر دفاع آلمان کارل تیودور سو گوتن برگ هم در آغاز هفته گفته بود که خواهان یک ستراتیژی جدی خروج از افغانستان می باشد.

او اظهار داشت برای مردم آلمان این مهم است که بدانند چه وقت خروج قوا از افغانستان آغاز می شود، چه اهداف در افغانستان مد نظر است و برای رسیدن به آنها چه اقدامات ضروری می باشد.
XS
SM
MD
LG