لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

«کنفرانس لندن نقطه عطف در تحولات افغانستان است»


در کنفرانس بین المللی لندن در مورد افغانستان که هفته آینده برگزار می شود، شاید یک تقسیم اوقات معین برای محول کردن مسوولیت امنیتی افغانستان به قوای خود این کشور ترتیب شود.

سفیر بریتانیا در کابل مارک سیدویل روز چهارشنبه طی کنفرانس خبری در لندن اظهار داشت، در کنفرانس لندن که به تاریخ 28 جنوری برگزار می شود یک جز مهم بحث این خواهد بود که مسوولیت امنیتی کدام مناطق افغانستان در قدم اول به قوای امنیتی خود افغانستان محول شود.

او گفت:
« چیزی که ما در کنفرانس لندن شاهد آن خواهیم بود، قسماً بررسی شرایط می باشد که چگونه یک تقسیم اوقات برای انتقال مسوولیت امنیتی بعضی ولایات و ولسوالی ها به قوای امنیتی خود افغانستان، ترتیب شود.»

به گفته او در این کنفرانس تصمیم گرفته خواهد شد که در چه مدت زمان چند ولایت و ولسوالی تحت کنترول قوای افغانستان گذاشته خواهد شد. ولی به گفته او ذکر نام این ولایات و ولسوالی ها طالبان را تشویق خواهد کرد که در این جا ها دست به تخریب کاری بزنند.

به گفته او کنفرانس لندن شاهد آن خواهد بود که رییس جمهور افغانستان حامد کرزی برنامه 5 سال کاری خود را ارایه کند.

یکی از اهداف مهم کنفرانس لندن این می باشد که بعد از ماه ها بی اعتمادی در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و یک سال طولانی جنگ با طالبان، نیروی جدید به فعالیت های مربوط به افغانستان تزریق شود.

به گفته آقای سیدویل این کنفرانس که در آن روی مبارزه علیه فساد اداری، مسایل امنیتی و رشد اقتصادی افغانستان بحث خواهد شد، یک نقطه عطف در تحولات افغانستان می باشد، زیرا اولین بار حکومت افغانستان اجندای کاری را در این کشور تعیین می کند.

به گفته سفیر بریتانیا در افغانستان، کشور های غنی شاید در این کنفرانس موافقه کنند که برنامه حکومت افغانستان را برای جذب هزاران جنگ جوی طالبان تمویل کنند. موضوع تقویه اردو و پولیس ملی افغانستان طبعاً جز بحث ها خواهد بود، اما به گفته سفیر بریتانیا در کابل، این کشور و دیگر ممالک اشتراک کننده شاید کمک های بزرگ غیر نظامی را نیز به افغانستان اعلان کنند، گر چه به گفته او هدف کنفرانس لندن این نیست که در آن تعهدات کمک بیشتر و یا فرستادن عساکر دیگر به افغانستان بررسی شود.

آقای سیدویل اظهار داشت، خطر آن وجود دارد که طالبان قبل از کنفرانس لندن باز هم تلاش نمایند که اوضاع امنیتی افغانستان را اخلال کنند و به حملات تازه دست بزنند.

رییس جمهور کرزی در حالی در این کنفرانس سهم می گیرد که از جمله 25 چوکی کابینه اش 11 آن هنوز هم خالیست.

اداره صدر اعظم بریتانیا گوردن براون خبر داده است که در کنفرانس لندن 60 کشور و سازمان دعوت شده اند که 56 آنها تا حال دعوت نامه را پذیرفته اند.

سر منشی ملل متحد بن کی مون، سرمنشی پیمان ناتو اندریس فوگ راسموسن و وزیر خارجه امریکا خانم هیلاری کلنتن نیز در این کنفرانس سهم خواهند داشت.

وزاری خارجه کشور های همسایه افغانستان و دیگر کشور های منطقه نیز به این کنفرانس دعوت شده اند.

ایران که در مساله برنامه های اتومی خود با بریتانیا در جنجال قرار دار نیز دعوت شده است، ولی به گفته سخنگوی اداره صدر اعظم بریتانیا، ایران تا حال نه گفته است که به این کنفرانس نماینده می فرستد یا نه.

سفیر بریتانیا در کابل مارک سیدویل اظهار داشت:
« به تعقیب کنفرانس لندن قرار است کنفرانس دیگر در بهار در کابل برگزار شود که این کنفرانس ها نیروی تازه را برای عملی کردن برنامه های حکومت افغانستان در 5 سال آینده رییس جمهور کرزی ایجاد خواهد کرد.»
XS
SM
MD
LG