لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

«چشم انداز روشن از کنفرانس لندن»


«چشم انداز روشن از کنفرانس لندن» عنوان مقاله تحلیلی شمارهء اخیر روزنامه گاردین چاپ انگلستان است.
روزنامه می نویسد:
در کنفرانس لندن توجه به امور افغانستان متمرکز شد، شاخص های کامیابی و ناکامی توضیح شد وتا حدی هم قدم هایی به سوی مسیر مساعی مشترک جهت دنبال کردن صلح بر داشته شد، اما به یک سوال بسیار مهم جواب داده نشد. وآن این که آیا ستراتیژی جدید در افغانستان موثر واقع می شود یا خیر؟

کشورهای عمدهء غربی در گیر جنگ در افغانستان، اکنون واضح ساختند که چگونه حرکت های شان را پلان گزاری می کنند و به طور تخمینی این حرکت ها چه مدت را در بر می گیرد.
اما رهبران سرسخت و لجوج طالبان که به نمایشنامهء های قدیم سخت دل بسته اند، از بلندی های هندوکش به سوی پایین می بینند ومی گویند ، کنفرانس لندن ضیاع وقت بود و پیشنهاد تهیه کار وپول نیز یک نیرنگ خارجی های بی ایمان می باشد. بناً قبل از هرگونه مذاکره، نیروهای اشغال گر باید از افغانستان خارج شوند.

روزنامه گاردین در ادامه می نویسد:
به هرصورت، چیزهای مهم درکنفرانس لندن عوض شد. التماس آقای کرزی را از شاه عبدالله پاشاه عربستان سعودی، جهت کمک ورهنمایی برای پروگرام جدید صلح وآشتی ملی که به احتمال قوی از قبل موافقه شده بود، می توان یک اقدام زیرکانه خواند. چه نفوذ بالقوهء عربستان سعودی بالای شورشیان که به دورهء اشغال شوری در افغانستان بر می گردد، با هم مطابقت ندارد.

چنانچه حوادث در یمن نشان می دهد ، عربستان سعودی بعد ازاین توانمندی آن را ندارد که با مصرف پول های بدست آمده از عایدات نفت، فانتزی ها یا نقشه های خیالی وهابی ها را از طریق به دام انداختن مسلمان های محافظه کار رام نا شده، عملی کند.

روزنامه گاردین می نویسد:
سر انجام پیام لندن را همه جوانب شنیدند و آن این بود، ضرورت است که همه متعهد باشند. پاکستان هم بعد از یک سال مشکلات وجدایی با ادارهء اوباما، دوباره در کنار آن قرار گرفت.

به نوشتهء روزنامه، روابط پاکستان با کابل هم بسیار بهبود یافته، معلوم می شود پاکستان هرچند دیر، ولی دریافته است که کاهش نفوذ هند در افغانستان بسته گی به این دارد که از حکوت حامی غرب در افغانستان، خاصتاً بعد از شریک ساختن طالب در قدرت، پشتیبانی کند.

شامحمود قریشی وزیر خارجهء پاکستان قبل از کنفرانس لندن در یک مصاحبه اظهار داشت، پاکستان حاضر و قادر است که درهرگونه مذاکرات با طالبان، میانجی گری کند.

به نوشتهء روزنامه، این پیشنهاد وزیر خارجهء پاکستان دارای اهمیت می باشد، خاصتا که گفته شد، بعضی از عناصر طالبان با نمایندهء خاص ملل متحد مذاکرات مخفی انجام داده اند. این موضوع نقش کشورهای منطقه را در مورد افغانستان افزایش می دهد، چنانچه کشور بریتانیا گفته است، مشکل افغانستان یک مشکل منطقوی است و نیازبه جواب دسته جمعی منطقوی دارد.

علاوه از برخورد منطقوی، تاکید باید روی این موضوع باشد تا افغانستان در امور امنیتی متکی به خود شود، روند آشتی ملی سرعت پیدا کند وکمک های بیشتر مالی برای انکشاف اقتصادی افغانستان داده شود واین چیزیست که ایالات متحدهء امریکا وبریتانیا هم ازآن حمایت دارند.
XS
SM
MD
LG