لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

«درطرح مصالحه با طالبان باید حقوق مردم پامال نشود»


احمد فهیم حکیم معاون کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
احمد فهیم حکیم معاون کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
مقامات کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که این نهاد از طرح مصالحه با طالبان در صورت پشتیبانی می کند، که در علمی شدن آن طرح، حقوق اساسی مردم افغانستان، آزادی بیان و رسانه ها و حقوق زنان پامال نشود.

احمد فهیم حکیم معاون کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت، این کمسیون از تمام تلاش های که از سوی دولت افغانستان منجر به آمدن صلح و ثبات در افغانستان می شود طرفداری می کند، اما در صورتی که نیاز های اساسی و ارزش های انسانی مردم افغانستان نادیده گرفته نشود.

در کنفرانس لندن یکی از طرح ها، مصالحه با طالبان بود که از سوی حکومت افغانستان مطرح گردید و مورد پشتیبانی کشور های اشتراک کننده در این کنفرانس واقع شد.

در عملی ساختن طرح مصالحه با طالبان جامعه جهانی همکاری وسیع خود را اعلان کرده است، در عین حال رییس جمهور افغانستان گفته است که، 5 تن از اعضای پیشین رهبری طالبان که به تازه گی نام های شان از لست سیاه شورای امنیت ملل متحد پاک شده است، در راستای آمدن صلح در کشور کمک می کنند و در صحبت ها و دیدار ها به هدف آوردن صلح حضور می یابند.

اما کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، تا زمانی که این افراد اشتباه خود را قبول نکنند، مطمین به ختم این تخطی ها از سوی آنان نیستند.

کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید سهم گیری و مشارکت مردم در مراحل مختلف مصالحه با طالبان می تواند موثر واقع گردد.

مردم نیز به نحوی از این طرح پشتیبانی نموده اند، اما می گویند که برای عملی شدن این طرح نباید حق مردم افغانستان نا دیده گرفته شود.


منیژه دیوه
XS
SM
MD
LG