لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۷

در194 کشور تخطی ازحقوق بشر صورت گرفته است


ایالات متحده امریکا به روز پنجشنبه از تخطی های حقوق بشر در افغانستان و عراق سخن گفت، دو کشور ای که، نیرو های امریکایی علیه شورشیان در جنگ است.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتید پرس، وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود گفته است، در یک سال گذشته، امنیت در افغانستان به صورت جدی وخیم شده، و افراد ملکی بیشترین صدمه را متحمل شده اند.

این گزارش، شورشیان در افغانستان را مقصر دانسته و گفته است که در یک سوم بخش های کشور منازعه مسلحانه جریان دارد و این امر سبب شده تا حکومت نتواند از اتباع کشورش محافظت نماید.

برعکس در عراق، حکومت آن کشور در سال 2009 به قتل های عمدی مقصر دانسته شده است. به اساس این گزارش، با و جود بهبود اوضاع به صورت کل در عراق، تخطی از حقوق بشر در این کشور هم چنان ادامه داشته است.

به اساس گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا، در سال گذشته، تخطی از حقوق بشر در 194 کشور به شمول، آسیا، افریقا، شرق میانه، و اروپا صورت گرفته است.

به گفته اسوشیتید پرس، بسیاری از حکومت ها این گزارش را بی اهمیت جلو داده و آنرا نادیده گرفتند.

آنها هم چنان ادعا می کنند که امریکا باید در مورد تخطی های حقوق بشر که توسط آن کشور صورت می گیرد تمرکز کند. به گونه مثال، آنها در مورد وعده رییس جمهور بارک اوباما در مورد بستن زندان گوانتانمو در کیوبا، شکایت کردند.

حملات راکتی امریکا بالای شورشیان در مناطق سرحدی افغانستان و پاکستان و جزای اعدام در امریکا از جمله دیگر موارد است که سایر کشور ها، امریکا را مقصر می دانند.

در همین حال مقامات امریکایی به این انتقادات به روز پنجشنبه پاسخ دادند. هیلری کلنتن وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا در هنگام نشر این گزارش دیروز گفت، گزارش، ارزیابی خوبی را در مورد وضعیت حقوق بشر در ایالات متحدهء امریکا نشان می دهد.

به گفته کلنتن:
«گزارشی که امروز نشر شد نشان می دهد که ما در کجا هستیم. این گزارش که بالای حقایق استوار است به ایالات متحده در مورد چگونه گی پالیسی های اقتصادی، سیاسی، و ستراتیژیک اش در قبال کشور های دیگر در سال آینده، آگاهی می دهد. این گزارش راه کاری برای تعیین پالیسی ایالات متحده نیست، بلکه بالای نکات مهمی روشنی می اندازد که هر یکی از کارمندان حکومت امریکا در رابطه به آن کار می کنند.»

به اساس این گزارش، حملات شورشیان در افغانستان در سال گذشته افزایش یافته و افراد ملکی شعله جنگ را متحمل شدند.

تلفات ملکی در افغاسنتان، سبب قهر و نارضایتی شده است. به گفته اسوشیتید پرس، بعد از 8 سال جنگ در افغانستان، قوای بین المللی به رهبری امریکا قادر نیست تا امنیت را تامین نماید.

در گزارش هم چنان آمده است که پاکستان شاهد قتل های بوده که کدام محکمه ای در آن دخیل نبوده است. با وجود اقدامات مثبت توسط حکومت ملکی پاکستان، افراد در سال گذشته شکنجه و یا ناپدید شده اند. به اساس این راپور، صد ها غیر نظامی در جریان حملات ملیشه ها در مناطق سرحدی پاکستان، جان های شان را از دست دادند.

در این گزارش هم چنان در مورد بد تر شدن وضعیت حقوق بشر در چین، خبر داده است.

گزارش از برخورد حکومت چین با اقلیت ها و آنانی که با حکومت مخالفت می کنند، انتقاد کرده است.

گزارش می افزاید، سرکوبی اقلیت های اویغر ها و تبیتی ها توسط حکومت چین، منتج به صدور حکم اعدام، حبس های دراز مدت و شکنجهء افراد شده است.

XS
SM
MD
LG