لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

«هند وروسیه مشوره ها روی اوضاع افغانستان راشدت می بخشند»


فاننشیل تایمز
روزنامه فایننشیل تایمز چاپ لندن در شماره اخیر خود در ارتباط نگرانی های هند و روسیه از اوضاع افغانستان، مقاله تحلیلی نوشته و در یک بخش این مقاله به نقل از مان موهن سنگ صدراعظم هند می نویسد. هند و روسیه موافقه نمودند تا مشوره های شان را روی اوضاع افغانستان و آزمون های که توسط تروریزم و افراط گرایی در منطقه مطرح است شدت ببخشند.

دهلی جدید نگرانی دارد که خروج نیروهای ناتو منتج به این می شود که افغانستان تحت کنترول افراط گرایان قرار بگیرد، امنیت منطقه بی ثبات گردد و نفوذ پاکستان این حامی عنعنوی طالب های افراطی بیشتر شود. در این حالت است که روسیه و همسایه های افغانستان، باید به طرح یک ستراتیژی دراز مدت به منظور ثبات و جلوگیری از تروریزم و افراط گرایی بپردازند.

روزنامه می افزاید، آرزومندی هند از تشدید مذاکرات با ماسکو در مورد آینده افغانستان بعد از آن در میان همسایه های افغانستان به وجود آمد که احتمال مذاکره با طالب ها و در نهایت امر بازگشت آن ها به قدرت سیاسی در کابل مطرح گردید.

اما روسیه ترجح می دهد توجه را روی تهدید قاچاق مواد مخدر از افغانستان معطوف بدارد تا تفکر روی مصروفیت سنگین تر بین المللی در یک کشور که در سال های 1980 ضربات تحقیر کننده ای را بالای اردوی روسیه وارد آوره است.

روسیه یا شوروی وقت نه تنها هزار ها عسکر خود را در افغانستان از دست داد، بلکه شکست اردوی سرخ که انحطاط را در محفظه ای خود قرار داد، نیز باعث ختم جنگ سرد گردید. اما ناتو از تفاهم عمیق تر میان دهلی وماسکومحتاط و نگران خواهد بود.

زیرا ایالات متحده امریکا و سایر کشور های غربی می خواهند، هند کشور که یک ملیارد و سه صد میلیون دالر پروگرام های انکشافی در افغانستان دارد در صف با ناتو باقی بماند.

روزنامه فایننشیل تایمز در اخیر مقاله می نویسد، کانوال سیبال وزیر خارجه سابق و سفیر فعلی هند در ماسکو می گوید، ایالات متحد امریکا می خواهد خسارات خود را در افغانستان هرچه زودتر تقلیل بدهد.

اما مشاورین صدراعظم هند، پیشنهاد خریدن شورشیان طالب را مورد انتقاد قرار می دهند و می گویند، این سیاست از شکست قرن نزده انگلیس ها در افغانستان ریشه می گیرد.

روزنامه فایننشیل تایمز در یک مقاله دیگری تحلیلی در ارتباط عملیات قندهار مطلبی به نشر سپرده و می نویسد:
اوضاع در ولایت قندهار بسیار حساس است. در حالی که عملیات ماه گذشته در ولایت هلمند، مقدمه عملیات وسیع تر است تا قندهار این محل ظهور طالب ها و مرکز سیاسی و اقتصادی جنوب افغانستان مصون ساخته شود.

به نوشته روزنامه، در هلمند گلاب منگل از سیاست عصری سازی حمایت می کند، در حالی که به گفته مقامات امریکایی در قندهار، احمد ولی کرزی برادر نا سکه حامد کرزی که مردم محل اورا پادشاه جنوب می خوانند، به اصلاحات کمتر علاقه دارد و به گفته روز نامه، ولی کرزی کسی است که، آکسیجن همه تلاش ها و ابتکارات سیاسی را می مکد و شیره کشی می کند.
XS
SM
MD
LG