لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

«آیا افراد طالبان از دستورات ملا محمدعمر سرکشی می کنند؟»


کرستین ساینس مانتور
روزنامه کرستین ساینس مانتور در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان «آیا بعضی از افراد طالبان از دستوارت ملا محمد عمر سرکشی می کنند؟»

روزنامه به اعلامیه چند ماه قبل ملا محمد عمر رهبر طالبان اشاره می کند که در آن گفته شده بود هیچ فرد داخلی و خارجی که در دست افراد طالبان اسیر می شود، نه باید کشته و یا با پول تبادله شود، بلکه آن ها را می توان صرف با اسرای طالبان در نزد قوای امریکا و حکومت افغانستان، تبادله کرد.

اما به نوشته روزنامه یک افسر پولیس افغانستان نبی الله 29 ساله و ترجمان قوای کوماندوی امریکا جنید هجران که ده هفته در دست طالبان اسیر بودند، توسط قوماندانان آنها کشته شده است.

در این دستور ملا محمد عمر گفته شده بود، هر شخص که به دست آن ها اسیر می شود، باید به قوماندان محلی طالبان تسلیم شود یگانه کسی که می تواند حکم مرگ را صادر کند، شخص ملا محمد عمر می باشد.

ولی به نوشته روزنامه حلقه های طالبان در مناطق مختلف افغانستان به این دستورات توجه نه کرده و دستورالعمل های خود را ایجاد کرده، طبق آن قدم می گذارند.

روزنامه چندین مثال دیگر را در این ساحه ارایه کرده، می نویسد:
چنین معلوم می شود که در صفوف پایانی طالبان تابیعت از ملا محمد عمر وجود ندارد و افراد این گروه خود سرانه عمل می کنند.

واشنگتن پوست
روزنامه واشنگتن پوست در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد مشکلات زنان در افغانستان هشت سال بعد از سقوط طالبان که در بخش آن می نویسد:

زنان افغان دیگر مانند دوران طالبان سر تا پا در چادری پنهان نیستند ولی یک تعداد زیاد آن ها می گویند هنوز هم در تلاش ها به سمت دیموکراسی در این کشور جنگ زده فریاد آن ها در گلو خاموش است.

به نوشته روزنامه، فشار و قیودات طالبان بر علیهء زنان در افغانستان سبب شد که جامعهء جهانی دست به دست هم بدهند و راه را برای بیرون رفتن زنان افغانستان از فشارهای طالبان باز کنند.

ولی امروز زنان افغان از برگشت طالبان اظهار نگرانی نه می کنند بلکه نگرانی آن ها این است که رهبران مرد که در عقب دروازه های بسته معاملات صلح را روی دست گرفته اند، سرنوشت زنان را فراموش خواهند کرد که شاید در نتیجهء فشار طالبان نقش زنان دوباره در جامعه محدود خواهد شد.

روزنامه می افزاید:
رهبر طالبان ملا محمد عمر به خاطر ترسیم چهرهء دیگر از طالبان در ماه نوامبر گذشته طی اعلامیه گفت که طالبان مخالف حقوق زنان نیستند و از دسترسی همه به تعلیم و تحصیل حمایت می کنند.

به نوشتهء روزنامه اصول طالبان در دوره حاکمیت شان هم از محل تا محل فرق می کرد و امروز هم هیچ ضمانت وجود ندارد که طالبان با مشارکت در قدرت از مفکوره های گذشته خود دوری کنند.

از این رو روزنامه می نویسد که در هر تلاش صلح با طالبان در آینده سرنوشت زنان افغانستان نه باید فراموش شود و این طبقه که نصف نفوس افغانستان را تشکیل می دهد، نه باید قربانی برنامه های آشتی با مخالفین شود.

به نوشتهء روزنامه در هر صحبت و مذاکره با طالبان حفظ حقوق زنان در جامعه باید یکی از اساسی ترین موضوعات مورد بحث باشد، تا حد اقل پیشرفت محدود را که زنان افغانستان بعد از سقوط طالبان به دست آورده اند، از دست نه دهند.
XS
SM
MD
LG