لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

«مردم افغانستان صلح می خواهند و از جنگ خسته شده اند»


ویسا
روزنامه ویسا با اشاره به ادامه رخداد های خونین در افغانستان و خسارات ناشی از آن در این کشور، در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است که مردم افغانستان صلح می خواهند و از جنگ دیگر خسته شده اند.

روزنامه به تلاش های صلح در افغانستان نیز توجه کرده و با عنوان برجسته یی در بالای صفحه اول خود با اشاره به بازداشت برخی از رهبران طالبان در پاکستان نوشته است که ملا برادر قربانی مذاکرات با دولت افغانستان شده است.

روزنامه در جای دیگر از کار شاقه اطفال در افغانستان نیز یاد آوری کرده و خواستار رسیده گی به وضعیت زنده گی اطفال در این کشور شده است.

انیس
روزنامه دولتی انیس از اعلان سازمان ملل مبنی بر حمایت از مذاکرات با طالبان و کمک در این راستا استقبال کرده است.

مقاله نویس گفته است که سازمان ملل هم چنانی که در سایر عرصه ها با افغانستان همکاری کرده می تواند در این زمینه نیز می تواند نقش موثر داشته باشد.

روزنامه در ادامه گفته است که مساله ارتباط گرفتن با مخالفین مسلح دولت و ترغیب آنان به پروسه صلح می تواند بخشی از مشکلات کنونی را حل کند.

آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی در مورد استراتیژی های پاکستان در منطقه و افغانستان تبصره کرده و نوشته است که پاکستان در جستجوی عمق استراتیژیک خود در افغانستان است.

مقاله نویس مقامات افغان را نیز مورد انتقاد قرار داده که از پاکستان به عنوان دوست و برادر یاد می کنند.

آرمان ملی در سرمقاله خود در مورد امنیت در ولایات شمال افغانستان تبصره کرده و گفته است که در این میان امنیت ولایت کندز بیشتر از پیش خراب می شود.

مشکل مواد مخدر در ولایت بدخشان و قربانی شدن یک خانواده در نتیجهء آن از دیگر مطالب این روزنامه است.

سرنوشت
روزنامه سرنوشت در مطلبی با اشاره به تلاش های که به هدف مذاکره با طالبان مسلح در افغانستان صورت می گیرد نوشته است که سازمان ملل متحد نیز از صحبت های غیر مستقیم با طالبان حمایت کرده است.

این روزنامه به نقل از برخی دیپلومات ها نوشته است که کای آیده نماینده پیشین سازمان ملل برای افغانستان چندین بار با شماری از رهبران طالبان در شرق میانه دیدار کرده است.

روزنامه در سرمقاله شماره امروز خود مساله همکاری های منطقوی را به بررسی گرفته و در این میان اهمیت همکاری های افغانستان، پاکستان و چین را برجسته ساخته است.

افغانستان تایمز
روزنامه انگلیسی زبان افغانستان تایمز در سرمقاله شماره امروز خود در مورد فساد اداری در افغانستان تبصره کرده و نوشته است که حساب دهی ادارات غیر دولتی یا انجیو ها می تواند روند مبارزه با فساد اداری را در کشور سرعت ببخشد.

مقاله نویس در ادامه گفته است، جامعه بین المللی نیز باید بداند که حساب دهی انجیو ها راه اساسی برای مبارزه موثر علیه فساد اداری است.

روزنامه مطلبی هم در مورد پلان عملیات در قندهار به نشر رسانده و با عنوان برجسته یی نوشته است که باید پیش از اجرای عملیات به زنده گی مردم و کمک های بشری به آنان پرداخته شود.

اصلاح و هیواد
روزنامه های دولتی اصلاح و هیواد نیز برخی مطالب تحلیلی را به نشر رسانده اند.

هیواد باز هم به این مساله تاکید کرده است که افغانستان میدان جنگ و رقابت نیست بلکه نیاز دارد تا از فرصت های خوب در این کشور به صورت درست استفاده شود.

اما اصلاح به مساله مبارزه با مواد مخدر و فساد اداری در افغانستان پرداخته و نوشته است که مبارزه با مواد مخدر و فساد اداری یکی از مسوولیت های اساسی مردم نیز می باشد.

هشت صبح

روزنامه هشت صبح نیز در مورد تلاش های صلح در افغانستان تبصره کرده و با اشاره به حمایت سازمان ملل از این تلاش ها که گفته است، سازمان ملل از مذاکرات صلح با طالبان نیز به صورت غیر رسمی پشتیبانی می کند.

مقاله نویس با انتقاد از این شیوه سازمان ملل گفته است که حمایت غیر رسمی چی معنی می دهد و آیا نتایج بر آمده از این مذاکرات هم غیر رسمی خواهد بود.

هشت صبح از روابط میان افغانستان و پاکستان یاد آوری کرده و نوشته است که افغانستان بیشتر از آن چه انتظار می رود در برابر پاکستان انعطاف نشان می دهد.


این روزنامه ها را برشنانظری مرور کرده است.


XS
SM
MD
LG