لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

زنده ګینامه مختصر رمضان بشردوست


رمضان بشردوست فرزند محمدعلی درسال 1340 در ولسوالی قره باغ ولایت غزنی چشم به جهان گشود، مکتب ابتدائیه و متوسطه را در ولسوالی های قره باغ و مقر غزنِی وشهر میمنه مرکز فاریاب به پایان رسانید.

دوماه بعد از ثور 1357 به ایران مهاجر شد و بعد از اکمال لیسه به پاکستان هجرت نمود.
بشردوست در سال 1360 پاکستان را به قصد فرانسه ترک ګفت، در آنجا درخواست پناهندگی سیاسی نمود اما وی میګوید که هیچ ګاهی خواهان تابعیت فرانسه نشده است.

وی درسال 1361 شروع به کار وآموختن زبان فرانسوی درپوهنتون ادبیات شهر دیژون نمود و دوسال بعد تصدیق نامه عملی زبان فرانسوی را از این پوهنتون دریافت نمود.

در سال 1364 بعد از سپری نمودن امتحان شامل پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون شهر گرونوبل شد و در سال 1368 ماستری حقوق را از آن دریافت کرد.

در سال 1369 در پوهنتون ژان مونی پاریس در رشته دیپلوماسی به تحصیل خود ادامه داد وموفق به اخذ دیپلوم تخصصی فوق ماستری گردید.
درسال 1371 دررشته علوم سیاسی شامل پوهنتون تولوز شد وموفق به اخذ دیپلوم فوق ماستری گردید ودرسال 1374 موفق به اخذ دکتورا از پوهنځی حقوق و علوم سیاسی این پوهنتون شد.

در سال 1368 از اکادمی زبان انگلیسی OISE اکسفورد و در سال 1369 از اکادمی زبان انگلیسی GEOS برایتون انگلستان تصدیق نامه های زبان انگلیسی را دریافت نمود.

بشردوست ازسال 1375 تا 1382 در پوهنتون های مختلف پاریس به عنوان همکار استاد مشغول تدریس مضامین حقوق، علوم سیاسی و دیپلوماسی شد همچنان با دارلوکاله های پاریس همکاری می نمود.

درسال 1381 رمضان بشردوست برای مدت چند ماه به حیث سکرتر سوم سفارت افغانستان درپاریس ایفای وظیفه کرد اما به دلیل اختلاف شدید با سفیر وقت از سفارت اخراج و به دعوت وزارت امورخارجه افغانستان برای ساختن مرکز مطالعات استراتیژیک در وزارت امور خارجه وارد کابل شد. این کار به نتیجه ای نرسید ولی وی در شعبات مختلف وزارت خارجه به کارش ادامه داد.

در سال 1383 به حیث وزیرپلان حکومت به رهبری رییس جمهور حامدکرزی تعیین شد و در جریان کار در این وزارت تصمیم انحلال حدود 1935 انجیو را اعلان نمود، اما این تصمیم با مخالفت جدی ادارات حکومتي و غیرحکومتی قرار گرفت.

در دسامبر 2004 از سمت خود به حیث وزیرپلان استعفا نمود و به تدریس در پوهنځی های حقوق وعلوم سیاسی و شرعیات پوهنتون البیرونی ولایت کاپیسا نمود.

در سال 1384 رمضان بشردوست به حیث وکیل شورا انتخاب شد و تا امروز بعنوان نماینده ملت در ولسی جرګه عضویت دارد.
XS
SM
MD
LG