لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

«یک هزار کیلومتر سرک های روستایی اعمار می شود»


مقامات برنامهء ملی راه سازی روستایی می گویند که قرار است تا اخیر سال جاری میلادی در حدود یک هزار کیلومتر سرک های روستایی در سراسر افغانستان از سوی این برنامه اعمار شود.

بسمل الله بسمل رییس این برنامه که به روز سه شنبه در مورد فعالیت های برنامه ملی راه سازی روستایی به خبرنگاران معلومات می داد، گفت که در صورت امکان آنها در نظر دارند تا در حدود 130 هزار کیلومتر سرک های روستایی را در 34 ولایت افغانستان اعمار کنند.

آقای بسمل در مورد پلان های سال آیندهء این برنامه چنین گفت:
« ما سرک های دهاتی را 925 کیلومتر پلان کردیم که از این 925 کیلومتر 300 کیلومتر آن ساخته شده و متباقی تا اواخر سال 2011 تکمیل خواهد شد. بخش سرک های ولسوالی ها تا 770 کیلومتر در پلان داریم که تا فعلاً در حدود 300 کیلومتر آن ساخته شده و متباقی آن را تا سال آینده تکمیل می کنیم.»

به گفتهء رییس برنامه راه سازی روستایی، سروی سرک های روستایی سراسر افغانستان از سوی آنها تکمیل شده است.

آقای بسمل هم چنان گفت که در جریان هشت سال گذشته در کنار اعمار سرک های روستایی، بیشتر از هشت هزار متر دیوار استنادی و صدها پل و پلچک نیز از سوی این برنامه اعمار شده که از این بابت سهولت های زیاد برای مردم ایجاد شده است.

مسوولان برنامه راه سازی روستایی می گویند که ظرف هشت سال گذشته تعهد کمک مالی بیش از 350 میلون دالر از سوی موسسات و کشور های مختلف تمویل کننده با آنها صورت گرفته که تا اکنون 160 ملیون دالر را در پروژه های راه سازی روستایی به مصرف رسانده اند.

بسیاری از مردم افغانستان از پایین بودن کیفیت سرک ها شکایت داشته و می گویند که در این قسمت توجهء لازم صورت نگرفته و سرک های اعمار شده در مدت نهایت اندک دوباره تخریب می شوند.

اما مقامات ذیربط دولتی همواره گفته اند که از کیفیت سرک ها در سراسر افغانستان به طور جدی نظارت می کنند.

گزارشگر: سید فتح محمد « بها »
XS
SM
MD
LG