لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

«حکمتیار می خواهد با گرفتن امتیازات با حکومت کرزی همراه شود»


حمکتیار رهبر حزب اسلامی
حمکتیار رهبر حزب اسلامی

اکثر روزنامه ها و نشریه های غربی در شماره های اخیر خود مطالبی دارند در مورد مذاکرات رییس جمهور کرزی با نماینده گان حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و تاثیر این عمل بر صفوف مخالفین مسلح در افغانستان.

گاردین
اما روزنامه گاردین چاپ انگلستان می نویسد که نماینده گان حکمتیار با یک لست شرایط به کابل آمده بودند که طبعاً همه آنها از سوی حکومت افغانستان قبول نخواهد شد و این عمل رسیدن به صلح را مشکل خواهد ساخت.

ولی روزنامه می نویسد که با آنهم ملاقات این هیات را با رییس جمهور افغانستان و مقامات دیگر این کشور از جمله سران تنظیم های جهادی نمی توان بی اهمیت خواند.

به نوشته روزنامه حزب اسلامی هرچند با طالبان آنقدر نزدیک نیست ولی در یک خط با آن به مقابل حکومت و قوای خارجی در افغانستان می جنگد. از این رو اگر کدام برنامه صلح با حزب اسلامی صورت بگیرد و این حزب از جنگ دست بردارد و امتیازاتی به آن داده شود، در آن صورت راه برای بعضی گروه های طالبان هم باز خواهد شد که با حکومت رییس جمهور کرزی به معاملات سیاسی دست بزنند و صفوف مخالفین خوردتر شود.

ستراتفور کامنتری
نشریه ستراتفور کامنتری در شماره اخیر خود می نویسد هرچند گلبدین حکمتیار در چند سال اخیر با ایران نزدیک شده است، ولی او هنوز هم مانند طالبان یک متحد پاکستان به شمار می رود.

نشریه می افزاید حزب اسلامی بعد از طالبان دومین حزبی بزرگ می باشد که در ولایات مختلف افغانستان مخصوصاً در مناطق پشتون نشین شرق و شمال شرق افغانستان نفوذ دارد.

اما به نوشته نشریه حزب اسلامی را نمی توان با طالبان مقایسه کرد، زیرا ریشه های طالبان عمیق تر و گسترده تر می باشند.

به نوشته نشریه یک موضوع که در این مذاکرات مهم می باشد این است که حکمتیار در لست سیاه سازمان ملل متحد و امریکا قرار دارد و چگونه اشخاص بلند رتبه حزب وی به این آزادی به کابل سفر کرده و آزادانه توانسته اند با مقامات حکومت افغانستان صحبت نمایند.

دوم این که حکمتیار در این تلاش خود می خواهد جدا از طالبان با گرفتن امتیازات از حکومت رییس جمهور کرزی با این حکومت همراه شود.

نشریه می افزاید این عمل برای کرزی به مثابه یک کودتا علیه طالبان می باشد.

از سوی دیگر به نوشته نشریه حزب اسلامی مانند طالبان یک گروهی می باشد که در آن خواسته ها، آرزو ها و نظریات شخصی مطرح می باشد. همراه شدن آن با حکومت رییس کرزی بدون شک بر طالبان بی اثر نخواهد، اما نباید انتظار شد که با این عمل صفوف طالبان هم کاملاً پراکنده خواهد شد.

به نوشته نشریه این درست است که معامله صلح با حزب اسلامی برای حکومت آقای کرزی یک قدم مهم می باشد و پیروزی در این ساحه در صفوف طالبان هم جدایی بار خواهد آورد، اما نزدیکی حزب اسلامی با حکومت افغانستان به تنهایی خود نمی تواند شرایط سیاسی را حاکم بسازد که خواسته های ستراتیژیک امریکا در افغانستان برآورده شود.
XS
SM
MD
LG