لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۳

وضیعت زندان های افغانستان 30 درصد بهبود یافته است


مقامات محابس و توقیف خانه های وزارت عدلیه افغانستان می گویند، که به هدف جستجوی راه های بهتر غرض بهبود وضعیت محابس در این کشور اخیراً سیمینار های مشترک را در کابل با مسوولین سازمان ملل و نیرو های بین المللی کمک به امنیت یا آیساف برگزار کرده اند.

رییس محابس و توقیف خانه های وزارت عدلیه افغانستان گفت، وضعیت زندان ها در این کشور رو به بهبود است و آنان در این راستا اخیراً تلاش های تازه را مشترکاً با دفتر یونما و قوماندانی نیرو های بین المللی کمک به امنیت یا آیساف آغاز کرده اند.

پاسوال امیر محمد جمشید این مطلب را در پایان یک سیمینار دو روزه به روز چهار شنبه در کابل بیان کرد که به منظور آوردن اصلاحات و بهبود وضعیت زندان ها در مقر نیروهای آیساف برگزار گردیده بود.

آقای جمشید علاوه کرد که وضیعت زندانهای افغانستان نسبت به سال های گذشته 30 درصد بهبود یافته است و تا سال آینده در وضیعت محابس در افغانستان پنجاه درصد بهبود به میان خواهد آمد.

وی گفت، آنان هم چنان کوشیده اند تا زمینه های فراگیری دروس و آموزش حرفه های مختلف برای زندانیان در داخل محابس کشور مساعد شود.

در همین حال هیرمن نیکولای یک مشاور نیرو های بین المللی کمک به امنیت با آیساف مستقر در افغانستان گفت، که نیاز است در کنار حاکمیت قانون در این کشور توجه جامعه جهانی به مساله اصلاح و تادیب نیز جلب گردد.
زندانیان افغان

او گفت:
«قسمی که می بینیم اکثر اعضای جامعه جهانی از حاکمیت قانون در افغانستان حمایت می کنند اما کشور های محدود هستند که از دارالتادیب ها در این کشور حمایت می نمایند. در کنار حاکمیت قانون بخش دارلتادیب ها نیز از اهمیت زیاد در زمینه مبارزه با شورش، برخورد دار است. به همین دلیل آیساف با راه اندازی هم چو سیمینار ها سعی می کند تا حمایت وسیع جامعه جهانی را به بخش اصلاحات و تادیب جلب نماید.»

مقامات می گویند هم اکنون 27 محبس در افغانستان موجود است که در آن تقریباً 16 هزار و پنجصد نفر زندانی اند.

در حالی از به میان آمدن تغییرات مثبت در محابس افغانستان سخن زده می شود که تعداد از زندانیان از رفتار نادرست مسوولین زندان و عدم دسترسی به تسهیلات لازم انتقاد می کنند و همین مساله برخی اوقات منجر به اعتراضات شدید آنان و حتی درگیری میان مسوولین زندان و محبوسین می شود.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG