لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

از 21 مین سالگرد موسسات ماین پاکی تجلیل به عمل آمد


کفایت الله ابلاغ رییس موسسه ماین پاکی ای تی سی
کفایت الله ابلاغ رییس موسسه ماین پاکی ای تی سی
در آستانه 21 مین سالگرد موسسات ماین روبی در افغانستان مسوولان موسسات ماین روبی در این کشور می گویند که هنوز هم مخالفین مردم افغانستان دست به ماین گزاری می زنند.

مسوولان موسسات ماین روبی در افغانستان می گویند از دو ماه به این طرف بار دیگر در مناطق نا امن افغانستان دشمنان مردم این کشور ماین گزاری را شروع کرده اند.

کفایت الله ابلاغ رییس موسسه ماین پاکی ای تی سی به روز چهارشنبه گفت، پس از جنگ های مارجه و نادعلی طالبان بار دیگر ماین گزاری را شروع کرده اند.

آقای ابلاغ که در جریان محفل که به مناسبت تقدیر از کار کرد های این موسسه و کسانی که در دو دهه گذشته جان های شان در راه ماین روبی در افغانستان از دست داده اند صحبت می کرد گفت، هنوز هم در مناطق نا امن جنوب افغانستان دشمنان مردم این کشور ماین گزاری می کنند.
از 21 مین سالگرد موسسات ماین پاکی تجلیل به عمل آمد

به اساس گزارشات پس از خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان پنج موسسه داخلی و دو موسسه بین المللی در عرصه ماین روبی در افغانستان کار کرده اند. به گفته آقای ابلاغ تا کنون سیصد ملیون متر مربع مساحت خاک از وجود ماین پاک شده است.

ولی به گفته آن ها هنوز هم روزانه یک نفر در اثر انفجار ماین های جای سازی شده یک نفر جان شان را از دست می دهند.

آقای ریجاد دونی معاون سفارت امریکا در کابل نیز در محفل کار کار کردد های بیست ویک سالگی موسسه ماین روبی ای تی سی گفت، مخالفین دولت از جمله طالبان نیز مانند روس ها مردم بیگناه این کشور را با خطر ماین مواجه ساخته اند.

ولی معاون سفارت امریکا گفت که آن ها در عرصه بازسازی تامین امنیت و تطهیر ماین ها در کنار مردم افغانستان قرار دارد.

وی افزود:
«برای اولین بار پس از سپری شدن سال های متمادی دیده می شود که ماین های بیشتری در افغانستان جاسازی می گردد. طالبان هم مانند دشمنان خارجی افغانستان که قبلاً به این کشور آمده بودند سرگرم جا به جایی مواد انفجاری در این کشور هستند. این کار دشمنان صلح هر روز باعث کشته شدن افغان ها می گردد. آنها مردم بزدل هستند. ایالات متحده متعهد به همکاری در زمینه تقویت و گسترش برنامه های ماین پاکی در افغانستان است.»

مسوولان موسسات ماین روبی در افغانستان می گویند از زمان آغاز جنگ های دراز مدت در این کشور حدود هفتصد هزار نفر در اثر ماین های جا سازی شده جان های شان را از دست داده، هزاران تن دیگر معیوب و معلول شده اند با این حال موسسات ماین روبی در افغانستان می گویند، آن ها موفق به دریافت و تخریب بیش از سه ملیون ماین های ضد تانک، ضد پرسونل، ماین های هاوان و ماین های خود ساخته گردیده اند.

ولی با آن هم به اساس ارقام منتشره از جانب موسسه ماین روبی ای تی سی طی فعالیت بیست و یک ساله این موسسه چهارده تن از کارمندان این موسسه قربانی حملات تروریستی گردیده و هم چنان بیست تن از کارمندان مربوط اختطاف بازداشت و لحظات دشوار را سپری کرده اند ولی به گفته آن ها هر گاه وجوه لازم و مورد ضرورت در اختیار آنها قرار داده شود تا سال 2013 این کشور از وجود ماین ها و مواد انفجاری پاک خواهد شد.


حمید پژمان
XS
SM
MD
LG