لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

«کرزی به صورت پنهانی قانون عفوه جنگ سالاران را زنده ساخت»


انترنشنل هیرالد تریبیون
روزنامه انترنشنل هیرالد تریبیون در شماره اخیر خود زیر عنوان «تعقیب قانونی جنایت کاران جنگ» مقاله تحلیلی نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد:

با دستگیری اخیر ملا برادر در پاکستان، کوشش برای درک و فهمیدن سیاست در افغانستان کار آسان نمی باشد.

بسیاری افغان ها به درستی راجع به میل و خواست حکومت کرزی شک و بد گمانی دارند و می پرسند، کرزی چگونه با رهبران یک جنبشی معامله و مذاکره می کند که افغانستان را به منتهای درجه مانع شونده به انزوا کشانید، به القاعده کمک نموده و هزاران مردم ملکی را به قتل رسانیده است.

توقع مردم از حکومت کرزی و قوای ایتلاف این است تا آن های را که جسورانه و بی رحمانه مردم را کشتند به میز محاکمه بکشانند، اما متاسفانه که نه تنها چنین چیزی تا حال دیده نمی شود، بلکه حکومت کرزی به صورت پنهانی اخیراً نیز قانون عفوه را زنده ساخت که به جنگ سالاران و تندروان بی رحم اسلامی معافیت می بخشد.

این قانون جنجال برانگیز از یک طرف پوشش است برای مرتکبین بعضی از بد ترین بی رحمی ها و مصیبت ها در افغانستان و از جانب دیگر با نافذ شدن پنهانی این قانون، قربانیان را مجبور می سازد تا ادعا های شان را از طریق یک سیستم عدالت واقعاً مرده و از بین رفته در افغانستان طی کنند.

تعجب این که ایالات متحده امریکا و اکثر متحدین این کشور راجع به این قانون خاموش هستند.

روزنامه می افزاید، برای آن های که وظیفه تعقیب بزرگ ترین مسوولیت برای بی رحمی ها را در افغانستان به عهده دارند، خوش بختانه حداقل مسیر یا راه دیگر برای عدالت و جواب دهی وجود دارد و آن محکمه بین المللی جنایات جنگی است که افغانستان در سال 2003 میلادی عضویت آن را امضا کرده است.

لوویس مورینو اوکامپو، څارنوال این محکمه در حال حاضر روی این موضوع فکر می کند که آیا وقت آن رسیده تا تحقیقات رسمی را در مورد جنایات جنگی و علیه آن های که مرتکبین جنایات علیه بشریت در هفت سال گذشته و بیشتر از آن شده اند، آغاز نماید یا خیر؟

قانون عفوه که از سوی پارلمان افغانستان به تصویب رسیده، بالای حکم محکمه بین المللی جنایات موثر بوده نمی تواند.

به نوشته روزنامه، تا حال یک مانع اساسی برای پیگرد قانونی رهبران طالب این بوده که آنها در دسترس محکمه قرار نداشتند.

اما با دستگیری ملا برادر در پاکستان، څارنوال باید از پاکستان بخواهد که او را به محکمه بین المللی هاگ تسلیم بدهد و کابل و واشنگتن باید از این در خواست حمایت کنند تا در نهایت به مردم افغانستان نشان داده باشند که معافیت برای آن های که مرتکب بد ترین جنایات علیه بشریت شده اند، نیز حدودی دارد.

کرسچن ساینس مانیتور

روزنامهء دیگر چاپ امریکا، کرسچن ساینس مانیتور در ارتباط نقش پاکستان در کنترول کردن طالب های افغان مقاله تحلیلی نوشته و در یک بخش این مقاله می نویسد:

جنرال مک کرستال قوماندان نیروهای ناتو در افغانستان اکنون آماده گی می گیرد تا عساکر بیشتر به جنوب افغانستان بفرستد. اما کلید موفقیت در افغانستان تا اندازهء زیاد در داخل پاکستان نهفته است.
آن جا گروپ های شورشی مانند تحریک طالب ها، حد اقل تا هنوز در وادی صوات تنها گذاشته شدند.

روزنامه در اخیر مقاله به نقل از الکسندر تیریک تحلیلگر در موسسهء صلح در واشنگتن می نویسد:
« سوال عمده این است که آیا پاکستان حساب جمع و خرچ خود را در باره تهدید پای گاه های طالب ها تغییرداده است یا خیر؟
زمانیکه پاکستانی ها بیبینند توازن تغییر می کند، در آن صورت آنها هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ استراتیژیکی توانایی بیشتر این را پیدا خواهند کرد تا فاصله را تنگ و منقبض بسازند، و من فکر می کنم که ما آغاز این علایم را می بینیم.»
XS
SM
MD
LG