لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

«ایران تلاش های امریکا در افغانستان را تضعیف می کند»


ویسا
روزنامه ویسا با اشاره به مداخله ایران در امور افغانستان به نقل از مقامات وزارت دفاع ایالات متحده نوشته است که ایران تلاش های امریکا در افغانستان را تضعیف می کند.

روزنامه در ادامه گفته است که ایران باید با حکومت و ملت افغانستان هماهنگ بوده و روابط اش را بیشتر از پیش تقویت کند.

روزنامه در تبصره دیگر مساله تفاهم و مذاکره با حزب اسلامی را پیش کشیده و این موضوع را مورد بررسی قرار داده است که آیا تفاهم با این حزب می تواند منجر به استقرار صلح شود؟

روزنامه در سرمقاله شماره امروز خود مساله مذاکرات امریکا و پاکستان را به بررسی گرفته و اثرات آن را در خصوص افغانستان برجسته ساخته است.

انیس
روزنامه دولتی انیس در سرمقاله شماره امروز خود در مورد نقش چین در بازسازی افغانستان تبصره کرده است.

مقاله نویس با اشاره به دیدار های تازه رییس جمهور کرزی با رهبران چین گفته است که این کشور می تواند نقش قوی تر و سازنده تر نیز در زمینه ایفا کند.

روزنامه هم چنان عکس ها و گزارش کامل دیدار رییس جمهور کرزی را از بیجنگ در صفحه اول خود به نشر رسانده است.

روزنامه در جای دیگر در مورد جرگه ها و تاثیر آن در افغانستان تبصره کرده و گفته است که مردم افغانستان مشکلات شان را همواره با جرگه ها حل کرده اند.

آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی در سرمقاله شماره امروز خود از حکومت افغانستان انتقاد کرده است که در برابر تروریستان روش نرم را اختیار کرده است.

مقاله نویس در ادامه گفته است، یکی از افرادی که به تازه گی به عنوان معاون ملا عمر رهبر گروه طالبان مقرر شده است، شخصی است که از زندان پلچرخی رها گردیده بود.

روزنامه با اشاره به مساله مذاکرات گروه حکمتیار با دولت افغانستان به نقل از یک سخنگوی این حزب نوشته است که شرایط حکمتیار برای مذاکره تغییر نمی کند.

آرمان ملی در جای دیگر از عملکرد ایران انتقاد کرده و نوشته است که این کشور قاچاقبران مواد مخدر افغانی را اعدام می کند، اما شرکای ایرانی آنان را آزاد می سازد.

هشت صبح
روزنامه هشت صبح نیز در مورد پاکستان و نیات آن کشور در خصوص افغانستان تبصره کرده است.

مقاله نویس با توجه به مذاکرات پاکستان در واشنگتن که در حال جریان است، پاکستان را به تلاش جهت باجگیری از امریکا متهم کرده است.

روزنامه در مطلب دیگر در مورد برگزاری جرگه صلح در افغانستان تبصره کرده و تاثیر این جرگه را در استقرار صلح در کشور مورد بحث و بررسی قرار داده است.

هشت صبح در مورد سفر رییس جمهور کرزی به چین نیز تبصره کرده و چین را مهره موثر در معاملات منطقه یی توصیف کرده است.

سرنوشت
روزنامه سرنوشت نگاهی انتقادی به عملکرد های پاکستان در افغانستان انداخته و به نقل از یک روزنامه چینی نوشته است که بی نظمی در افغانستان ناشی از خود خواهی های امریکاست.

روزنامه در ادامه گفته است که موضوع افغانستان تنها به امریکا ارتباطی ندارد، بلکه این یک موضوع جهانی است.

سرنوشت در سرمقاله خود در مورد ازدیاد تعداد پناه جویان افغان در اروپا تبصره کرده و گفته است که این روند یک عقب گرد برای افغانستان به شمار می رود.

مقاله نویس گفته است که دولت افغانستان باید با توجه به این روند، تغییرات بنیادی را ایجاد کند تا از فرار جوانان جلوگیری صورت گیرد.

اصلاح و هیواد
روزنامه های دولتی اصلاح و هیواد نیز برخی مطالب تحلیلی را به نشر رسانده اند.

هیواد به تلاش های صلح در کشور توجه کرده و نوشته است که بدون اختیار کردن راه آشتی و مصالحه، راه دیگر وجود ندارد.

اما اصلاح گفته است که گاهی هم در برابر تلاش های صلح در افغانستان مشکل ایجاد می شود و پرسیده است که چرا برخی گروه ها در این راه سنگ اندازی می کنند؟

خدمتگار
روزنامه خدمتگار نیز در مورد مداخلات ایران در افغانستان تبصره کرده و مواردی را مشخص ساخته است که ایرانی ها در امور داخلی افغانستان کار کرده و حتی به مخالفین جنگ افزار فراهم کرده اند.

روزنامه در مطلب دیگر، روی مذاکرات پاکستان با امریکا تبصره کرده و گفته است که در مورد موضوعات متعدد از جمله نقش پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان و جلوگیری از نفوذ هند در افغانستان در این مذاکرات بحث می شود و به نظر می رسد که پاکستان به گونهء استراتیژیکی این گفتگو ها را در امریکا به پیش می برد.


این روزنامه ها را برشنا نظری مرور کرده است.
XS
SM
MD
LG