لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

وزیر دفاع امریکا: زمان برای مصالحه با طالبان مناسب نیست


وزیر دفاع ایالات متحده امریکا می گوید،در حال حاضر زمان برای مصالحه با طالبان مناسب نیست و برای تضعیف این گروه به فشارهای نظامی بیشتر نیاز است.

رابرت گیتس این مطلب را دیروز در یک جلسه استماعیه کانگرس ایالات متحده امریکا ابراز داشت.

در عین حال یک سخنگوی حزب اسلامی حکمتیار می گوید که اگر ایالات متحده طبق برنامه اش از نیمه سال آینده خروج نیروهایش را از افغانستان آغاز کند، این گروه آماده صلح می باشد.

وزیر دفاع ایالات متحده امریکا گیتس دیروز در یک جلسه استماعیه به اعضای کانگرس ایالات متحده گفت:
«در جهت جنگ علیهء طالبان تا هنوز تغییر کافی به میان نیامده است که سران طالبان متقاعد شوند که واقعاً جنگ را می بازند. هر زمانی که آنها در مورد این که پیروز می شوند شک و تردید پیدا کنند ، آن زمان ممکن برای مصالحه آماده شوند. فکر نمی کنم که ما در آن مرحله رسیده ایم.»

گیتس در حالی دربارهء مذاکره با سران طالبان ابراز شک و تردید کرد که سخنگوی یک گروه مهم دیگر مخالف مسلح دولت افغانستان "حزب اسلامی" دیروز گفت که اگر واشنگتن برنامه هایش را عملی کند و سال آینده خروج نیروهایش را آغاز کند، این گروه آماده صلح ومیانجی گری میان دولت و طالبان می باشد.

محمد داوود عابدی سخنگوی این حزب به آژانس خبری رویترز گفت، حزب اسلامی تصمیم پیشنهاد برنامه صلح به حکومت کابل را در عکس العمل به سخنان ماه دسمبر گذشته بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا اتخاذ کرده است که اوباما در آن ضمن اعلان اعزام 30 هزار سرباز اضافی به افغانستان گفته بود که خروج نیروهای آن کشور در نیمه سال 2011 آغاز خواهد شد.

عابدی در این مصاحبه گفته است، این یک واقعیت است که دشمن همیشه دشمن و دوست همیشه دوست نمی ماند. وی افزوده است، اگر ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا می خواهد که از افغانستان خارج شود، این گروه می تواند که در ایجاد شرایط مناسب در این زمینه کمک کند تا آنها بتوانند از این کشور به شکل آبرومندانه خارج شوند.

مقامات امریکایی تاکید کرده اند سربازان آن کشور با در نظر داشت عینی به شکل تدریجی از افغانستان خارج خواهند شد. آنها گفته اند تا زمانی به نیروهای بین المللی در افغانستان نیاز خواهد بود که این کشور بتواند برای حفظ امنیت اش بر پای خود بایستد.

آدمیرال مایک مولن لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا طی صحبت به جلسه استماعیهء کانگرس در ارتباط به گفتگوهای صلح با مخالفین مسلح دولت محتاطانه ابراز نظر کرد و گفت این جنگ امریکا به زودی پایان نه خواهد یافت.

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار یک برنامهء 15 ماده ای را ارایه کرده که در آن روی آغاز خروج نیروهای خارجی از ماه جولای سال آینده و تکمیل این پروسه در ظرف شش ماه تاکید شده است.

سخنگوی رییس جمهور افغانستان در هفته جاری تایید کرد که آقای کرزی با نماینده گان حزب اسلامی ملاقات کرده است.

این اولین باریست که یک گروه مخالف مسلح دولت افغانستان این نوع پیشنهاد را مطرح می کند و می گوید که آنها به آن برنامهء خروج نیروهای امریکایی قناعت می کنند که در ماه دسامبر از سوی رییس جمهور بارک اوباما اعلان شده است.

نماینده گان حزب اسلامی گفته اند که امیدوار هستند مقامات سازمان ملل متحد را متقاعد سازند که در حال حاضر زمان برای گفتگو با مخالفین مسلح دولت مناسب می باشد.

محمد داوود عابدی سخنگوی حزب اسلامی گفته است که مقامات سازمان ملل متحد از آنها تقاضای ملاقات کرده اند. وی همچنین گفته است در نظر است که با نماینده گان اتحادیه اروپا نیز دیدار نمایند. اما یک مسوول دفتر این اتحادیه به اسوشیتدپرس گفته است که وی درمورد کدام جلسه در این زمینه اطلاع ندارد.
XS
SM
MD
LG