لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

«جنوب میدان هوایی کابل به وزارت ترانسپورت تسلیم داده شد»


مقامات افغان ابراز امیدواری می کنند که کنترول فضای افغانستان و میدان های هوایی این کشور به صورت مکمل از نیروهای بین المللی به حکومت افغانستان سپرده شود.

سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان به روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، هم اکنون تعدادی از افغانان به کمک جامعه بین المللی سرگرم فراگیری آموزش در بخش ترافیک فضایی هستند و وی ابراز امیدواری کرد که به صورت تدریجی مسوولیت های اداره میدان های هوایی کشور به طور مکمل از سوی نیروهای بین المللی به عهده حکومت افغانستان گذاشته شود.

محمد الله بتاش در زمینه گفت:
« همین اکنون ما یک پلان انتقالی را با نیروهای آیساف روی دست داریم که بنام ترانزیشن پلان یاد می شود که به همکاری سازمان هوانوردی بین المللی می باشد. به تدریج ما کوشش می کنیم که همه اداره را به دست خود بگیریم. سعی می کنیم که در مدت یک سال این پلان را عملی کنیم.»

مقامات وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان می گویند، در حال حاضر اداره میدان های هوایی افغانستان 80 درصد به دوش حکومت و 20 درصد به عهده نیروهای بین المللی است.

سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی که در مراسم تسلیم گیری ساحه جنوب میدان هوایی بین المللی کابل از نیروهای آیساف صحبت می کرد، گفت که سپردن این بخش میدان هوایی به حکومت افغانستان از مشکلات آنان در بخش کارگو، گمرکات و پارکینگ ها می کاهد.

در بخشی از این مراسم معاون قوماندان آیساف در کابل جنرال پارکر هنگام تسلیم دهی جنوب میدان هوایی کابل به وزارت ترانسپورت چنین گفت:
« این اولین بار است که آیساف تاسیسات را که ایجاد کرده دوباره به حکومت افغانستان تسلیم می کند، البته این اقدام آیساف نشانه از پیشرفت و امید برای آینده در افغانستان است.
ما باید به اجرای سایر پروژه های از این نوع متعهد باشیم.»

مقامات افغان در حالی راجع به تلاش ها به خاطر داشتن کنترول کامل روی میدان های هوایی و فضای افغانستان سخن می زنند که گفته می شود طی چندین سال جنگ بخش اعظمی از تاسیسات میدان های هوایی این کشور از بین رفت.

اما پس از سقوط رژیم طالبان و با روی کار آمدن حکومت جدید به باور برخی ها به همکاری جامعه بین المللی یک رشته تلاش ها و پیشرفت ها در زمینه بهبود وضعیت میدان های هوایی کشور صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG