لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

«حزب اسلامی می خواهد به حیث میانجی فعالیت کند»


اکثر روزنامه ها و نشریه های غربی در شماره های اخیر خود مطالبی را در مورد سفر هیات حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به کابل به نشر رسانده و مخصوصاً به این موضوع تمرکز می کنند که این هیات روز پنجشنبه در کابل با نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان ملاقات کرده است.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود در این مورد می نویسد:

نماینده خاص ملل متحد در افغانستان استیفن دی میستورا بلند رتبه ترین دیپلومات غربی است که با هیات اعزامی حزب اسلامی در افغانستان ملاقات می کند.

به نوشته روزنامه، حزب اسلامی که تا هنوز اسلحه بردست دارد و در جنگ ها دخیل می باشد و در گذشته هم در جنگ های داخلی در کابل که در آن ده ها هزار نفر کشته شدند، نقش آشکار داشت، امروز بیرق سفید صلح را بلند کرده و علاوه بر آن می خواهد به حیث میانجی در تماس های صلح بین حکومت افغانستان و طالبان نیز فعالیت کند.

ستراتفور کامنتری
نشریه ستراتفور کامنتری در شماره اخیر خود موضوع سفر رییس جمهور کرزی را به چین مورد بررسی قرار داده می نویسد، رییس جمهور کرزی به این دلیل به چین رفته است که حمایت اقتصادی وسرمایه گذاری این کشور را به افغانستان جلب کند تا پایه های حکومت خود را تقویه کند.

علاوه بر آن از نگاه سیاسی هم آقای کرزی می خواهد حمایت چین را از برنامه صلح که اکنون با مخالفین پیش گرفته است، حاصل نماید.

به نوشته نشریه، چین هم در نوبت خود در بازسازی و ایجاد ثبات در افغانستان تمایل نشان داده است، اما این تمایل چنین مفهوم ندارد که چین می خواهد در افغانستان به امریکا کمک کند، بلکه برای چین بند بودن پای امریکا در افغانستان منبع خوشی می باشد تا امریکا نتواند در دیگر مسایل با منافع چین در جهان رقابت کند.

از سوی دیگر چین نمی خواهد که از برنامه های بین المللی مذاکرات صلح افغانستان خارج گذاشته شود.

به نوشته نشریه، چین در مورد امنیت منطقه و مخصوصاً امنیت پاکستان که متحد نزدیک چین می باشد، نگرانی دارد.

نشریه می افزاید، قبل از 11 سپتمبر دولت چین روابط خود را با طالبان حفظ کرده بود و اکنون هم می تواند از این روابط خود استفاده کرده در تلاش های آشتی حکومت افغانستان با طالبان همراه شود.

اما رییس جمهور کرزی تلاش دارد که چین از نفوذ خود بر پاکستان هم استفاده کرده و این کشور را متقاعد بسازد که از دخالت در امور افغانستان خود داری کند.

اما به نوشته نشریه چین حاضر نخواهد شد که دوستی خود را با پاکستان قربانی کند، زیرا این عمل علاوه بر مسایل دیگر زمینه حرکت و فعالیت را برای هندوستان که هم رقیب چین و هم رقیب پاکستان می باشد، مساعد تر می سازد.

علاوه بر آن به نوشته نشریه، تلاش چین در ماورای کمک های اقتصادی و تقویه برنامه های امنیتی در افغانستان این است که در رهبری مذاکرات بین المللی برای ایجاد صلح در افغانستان نقش داشته باشد.

هرچند چین در این ساحه کدام اقدام جسورانه انجام نخواهد داد، ولی تلاش خواهد کرد که در تحولات جدید و سریع افغانستان منافع درازمدت آن تامین شود.

از این رو به نوشته نشریه، توجهء عمیق به نتاییج سفر رییس جمهور کرزی به چین یک امر حتمی می باشد.
XS
SM
MD
LG