لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۳

« امریکا شکل جابجا ساختن عساکرش را در افغانستان تغییر می دهد»


جنرال مک کریستال قوماندان قوای نظامی امریکا در افغانستان
جنرال مک کریستال قوماندان قوای نظامی امریکا در افغانستان
وال ستریت ژورنال
روزنامه وال ستریت ژورنال در شمارهء اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان «اردوی امریکا می خواهد در شکل جابجا ساختن عساکر خود در افغانستان تغییر به بار آورد».

به نوشتهء روزنامه به اساس برنامه نو که تحت رهبری جنرال مک کریستال در افغانستان طرح شده است، بعد از این عساکر امریکایی در جا های مستقر می شوند که قبلاً در آن فعالیت کرده اند.

به نوشته روزنامه، با این تصمیم، عساکر امریکایی در جاهای فعالیت خواهند کرد که چهره ها و منطقه برای آن ها آشنا باشد و ضرورت نشود که آنها وقت زیاد را سپری کنند تا با رویه مردم و وضع جغرافیایی منطقه آشنایی پیدا کنند.

روزنامه از قول مقامات نظامی امریکا می نویسد که گفته اند قوای امریکا به شکل دوره ای خدمت می کنند، یعنی چند وقت را در افغانستان سپری کرده، بعد به خانه رفته و به دوره دوم خدمت به افغانستان فرستاده می شوند.

به اساس برنامهء نو عساکری که به دورهء دوم فعالیت در افغانستان می روند، در جا های قبلی مستقر خواهند شد.

روزنامه می افزاید:
به اساس برنامهء نو وزارت دفاع امریکا، تغییرات دیگر هم در شکل قوماندانی قوای امریکا و ناتو در افغانستان ایجاد شده است که به اساس آن تمام قوای امریکا به جز از چند واحد محدود، همه از یک قوماندانی دستور می گیرند. در گذشته قوای کوماندوی امریکا خارج از این دستور عمل می کرد و بیشترین تلفات ملکی هم در عملیات آن ها صورت می گرفت.

به اساس برنامه نو نظامی تمام قوای خارجی که در جنوب افغانستان مخصوصا ً کندهار و هلمند فعالیت دارند، تحت فرماندهی قوای امریکا عمل خواهند کرد، از جمله در عملیات که به زودی در کندهار آغاز خواهد شد.

به نوشتهء روزنامه تغییرات اخیر در شکل قوماندانی قوای امریکا در افغانستان نشان می دهد که وزارت دفاع امریکا روز به روز به عملی کردن استراتیژی قوماندان عمومی قوای امریکا در افغانستان جنرال ستانلی مک کریستال بیشتر پابندی نشان می دهد.

گاردین
روزنامه گاردین به یک تغییر دیگر در زنده گی عساکر امریکایی در جنوب افغانستان اشاره کرده می نویسد که بعد از این عساکر امریکایی مستقر در قرارگاه نظامی امریکا در کندهار از خوردن غذا های مانند مک دو نالد، برگر کینگ ، پیتزه هات و رستوران های امثال آن محروم خواهند شد.

روزنامه می نویسد:
دلیل این تصمیم جنرال ستانلی مک کرستال که این رستوان ها را در میدان هوای کندهار می بندد این نیست که این غذاها چرب و غیر صحی می باشند، بلکه به نظر او در یک منطقه که زادگاه طالبان به شمار می رود و جنگ در آن هنوز به پایان نرسیده، داشتن چنین رستوران های غربی مناسب نه می باشد.

به نوشته روزنامه، علاوه بر آن دو قرارگاه بزرگ امریکا در کندهار و بگرام، بعد از این خوشگذارنی های دیگر مانند کورس های رقص و خرید و فروش موتر های گران بها نیز محروم خواهند شد.

روزنامه می افزاید این خبر شاید برای بعضی عساکر امریکایی که خارج از این قرارگاه ها خدمت می کردند خوش آیند باشد، زیرا آن ها هیچ گاه از چنین امتیازات بهره مند نه بودند و موجودیت این امتیازات را در قرار گاه های بزرگ، یک نوع بی عدالتی علیه خود حساب می کردند.

XS
SM
MD
LG