لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

«امریکا و روسیه در ساحه کاهش اسلحه اتومی به موافقه رسیدند»


بارک اوباما رییس جمهور امریکا با همتای روسی اش دمتری میدویدیف
بارک اوباما رییس جمهور امریکا با همتای روسی اش دمتری میدویدیف
قصر سفید اعلان کرد که در ساحه کاهش اسلحه اتومی با ماسکو به موافقه رسیده است.

رییس جمهور ایالات متحده امریکا باراک اوباما و رییس جمهور روسیه دمتری میدویدیف دیروز تلیفونی صحبت کرده مذاکرات را در مورد کاهش اسلحه اتومی که از یک سال به این سو ادامه داشت به پای اکمال رساندند.

رییس جمهور اوباما در یک صحبت تلویزیونی در قصر سفید گفت، پیمان نو که طبق آن یک بر چهار سرگلوله های اتومی دو کشور از بین برده می شوند، یکی از اهداف دوره ریاست جمهوری او به شمار می رفت.
وی در ادامه گفت:
« از زمان گرفتن اداره، یکی از اولویت مهم امنیت ملی من این بود که تهدید اسلحه اتومی به مردم امریکا کم تر شود، از این رو سال گذشته در پراگ من نیت امریکا را برای پیگیری صلح و امنیت یک جهان بدون اسلحه اتومی اعلان کردم. این هدفی بود که روسای جمهور قبلی امریکا جان اف کندی و رانلد ریگن هم برای آن تلاش می کردند.»

رییس جمهور اوباما اظهار داشت که روز هشتم مارچ یعنی تقریباً یک سال بعد از سخنرانی اش در پراگ، با رییس جمهور روسیه میدویدیف در این شهر ملاقات کرده و این پیمان نو را امضا خواهند کرد.

این پیمان که « اقدامات برای تقلیل و محدودیت بیشتر اسلحه هجومی استراتیژیک» نام دارد، جای پیمان قبلی ستارت را که در سال 1991 در وقت جنگ سرد برای کاهش اسلحه اتومی بین دو کشور امضا شده بود، اشغال می کند. مهلت پیمان ستارت در ماه دسمبر سال گذشته تکمیل شد.

قصر سفید می گوید که به اساس این پیمان، دو کشور در ظرف ده سال تعداد سرگلوله های اتومی خود را از 2200 به 1550 کاهش خواهند داد که یک تقلیل قابل ملاحظه می باشد.

علاوه بر آن طبق پیمان نو تعداد راکت های هجومی قاره پیمای دو کشور هم به درجهء قابل توجه کم تر خواهد شد.

اما این پیمان به برنامه سپر دفاعی راکت ها که امریکا مد نظر دارد کدام تاثیر نخواهد داشت.

دو کشور سعی داشتند که قبل از تکمیل شدن مهلت پیمان ستارت در ماه دسمبر پیمان نو را تکمیل کنند، اما در نتیجه ادامه بحث ها پیمان در آن وقت تکمیل نشد.

وزیر خارجه روسیه سرگی لافروف اظهار داشت که این پیمان نشان دهندهء درجه بیشتر همکاری بین دو قدرت اتومی می باشد.
آقای لافروف در مورد گفت:
« پیمان نو توسعهء همکاری بین روسیه و امریکا را به یک درجهء بلندتر روابط استراتیژیک ارتقا می دهد. این پیمان دوام تعهد دو کشور را نشان می دهد که می خواهند با روحیه تعهدات عدم توسعه هستوی، سلاح های هجومی ستراتیژیک خود را کاهش بدهند. هر دو کشور برای رسیدن به این هدف نهایی تلاش دارند که یک جهان بدون اسلحه اتومی ایجاد شود.»

قبل از آن که این پیمان قابلیت اجراییوی پیدا کند، باید توسط «دوما» یا پارلمان روسیه و مجلس سنای امریکا تصویب شود.

انتظار می رود که «دوما» در وقت تعین شده این عمل را انجام بدهد، اما تصویب این پیمان توسط مجلس سنای امریکا هنوز تضمین نشده است.
XS
SM
MD
LG