لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

«تلفات نیروهای امریکایی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است»


عساکر امریکایی در مارجه ولایت هلمند
عساکر امریکایی در مارجه ولایت هلمند
در جریان سه ماه اول سال روان «2010» میلادی رقم تلفات سربازان امریکایی در افغانستان نسبت به همین مدت در سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

در این مدت ده ها هزار سرباز دیگر امریکایی به افغانستان اعزام شده اند و نه تنها تحرک این نیروها، بلکه عملیات نظامی آن ها نیز گسترش یافته است.

آژانس خبری اسوشیتد پرس می نویسد، در کنار کشته شده گان نسبت به دو ماه سال گذشته در سال جاری رقم سربازان مجروح سه برابر افزایش یافته است.

این در حالیست که ارقام ماه مارچ تا اکنون تکمیل نشده است. اما بر اساس گزارش طوری به نظر می رسد که شمار زخمی ها در این ماه نسبت به دو ماه گذشته بیشتر خواهد بود.

مقامات امریکایی هشدار داده اند که با رسیدن 30 هزار سرباز اضافی امریکایی به افغانستان و آغاز سایر عملیات های گسترده، رقم تلفات این نیروها احتمالاً بیشتر از این افزایش یابد.

انتظار می رود که سربازان امریکایی طی ماه های آینده در ولایت کندهار عملیات گستردهء را آغاز کنند.

امیر البحر مایک مولن لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا ماه گذشته در یک کنفرانس خبری گفت، بدون در نظر داشت این که آنها تا چه حد موفق بوده اند، باید خود را به روزهای دشوارتر آماده بسازند.

بر اساس ارقام که از سوی پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا ارایه شده است، در دو ماه اول سال روان یعنی جنوری و فبروری 57 سرباز آن کشور در افغانستان کشته شده اند. اما در دو ماه اول سال 2009، 28 تن آنها کشته شده بودند که افزایش صد در صد در تلفات این نیروها را نشان می دهد.

امروز 28 ماه مارچ است و تا حال حد اقل 20 سرباز امریکایی در این ماه کشته شده اند، در حالیکه در ماه مارچ سال گذشته 13 تن آنها کشته شده بودند.

اما اسوشیتدپرس با ارایه این ارقام می نویسد که در سال روان افزایش تلفات سربازان امریکایی عکس العمل عامه مردم را در آن کشور به گونهء به همراه ندارد که در بهار و تابستان سال گذشته داشت.

تازه ترین نظر سنجی که توسط اسوشیتدپرس و نهاد جی، اف، کی، انجام داده شده، نشان می دهد که 57 درصد کسانی که از ایشان پرسیده شده، گفته اند که تصامیم باراک اوباما رییس جمهور امریکا در قبال جنگ افغانستان را تایید می کنند، در حالیکه دو ماه قبل این نسبت به 49 درصد می رسید.

مایکل او هنلون کارشناس پالیسی خارجی در انستیتوت تحقیقاتی بروکنگز نتیجهء این نظر سنجی و علت حمایت امریکایی های از جنگ را قسماً نتیجهء عملیات اخیر در مارجه هلمند می داند که اداره اوباما آن را نخستین آزمون برای تلاش های تازه علیه شورشیان عنوان کرده بود.
XS
SM
MD
LG