لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

«مرض توبرکلوز در بغلان 50 درصد کاهش یافته است»


مسوولین ریاست صحت عامهء ولایت بغلان از کاهش 50 درصد مرض توبرکلوز در ولایت بغلان خبر داده اند.

آنها گفتند، این کاهش عمدتاً در پی مبارزه جدی با این مرض که از طریق افزایش مراکز درمان در این ولایت صورت گرفته، به وجود آمده است.

داکتر عبدالعلیم غفاری مسوول پروگرام ملی کنترول توبرکلوز در ریاست صحت عامهء ولایت بغلان به رادیو آزادی گفت، عمده ترین دلیل این 50 فیصد کاهش در واقعات توبرکلوز در ولایت بغلان، افزایش مراکز تداوی سل و دسترسی آسان مردم به این مراکز می باشد.

داکتر غفاری افزود، وزارت صحت عامه مصمم است تا از هر راه ممکن این مرض را نابود کند و در مبارزه که جهت ریشه کن کردن آن جریان دارد، تا حال پیشرفت های چشمگیر در کاهش توبرکلوز به وجود آمده است.
وی در ادامه گفت:
« برای نابودی مرض توبرکلوز در سطح کشور یک راهکار جدی تعیین شده که در آن تا سال 2015 میلادی این رقم به 50 درصد کاهش بیابد و تا سال 2050 میلادی باید در هر ملیون انسان یک نفر مصاب به توبرکلوز باشد و آن هم آهسته آهسته نابود گردد که ما قبل از رسیدن به سال 2015 ، پنجاه درصد کاهش در واقعات توبرکلوز را داریم و امیدوار هستیم تا قبل از سال 2050 به آرزوی خود که کاهش کلی توبرکلوز در کشور است، برسیم.»

وی در پیامی به مردم گفت، توبرکلوز یا سل مرض ساری ولی قابل علاج است و باید همه کسانیکه بیشتر از دو هفته سرفه های با بلغم داشته باشند با مراجعه به نزدیک ترین مرکز صحی خود را رایگان تداوی نمایند.

داکتر غفاری افزود، ریاست صحت عامهء ولایت بغلان هر فرد مصاب به توبرکلوز را ضمن این که تداوی رایگان می کند، مقدار مواد غذایی هم جهت تشویق و تقویهء آنها رایگان در اختیار شان قرار می دهد.

هرچند به گفتهء این داکتر در تمامی 14 واحد اداری ولایت بغلان مراکز تداوی رایگان توبرکلوز وجود دارد، اما گفته می شود بسیاری از افراد مصاب به این مرض بنابر فقر اقتصادی که دارند نمی توانند به صورت دوامدار به این مراکز بیایند و خود را مداوا کنند.

داکتر عبدالعلیم غفاری مسوول پروگرام ملی کنترول توبرکلوز در ولایت بغلان همکاری مردم در زمینهء محو توبرکلوز را ضروری می داند و می گوید، این مرض کشنده ولی قابل علاج است.


گزارش از بشیر احمد غزالی
XS
SM
MD
LG