لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

«برنامه حفظ الصحه در مکاتب 5 ولایت تطبیق می شود»


داکتر رحمان رحمانی معاون ریاست حفظ الصحه مکاتب در وزارت معارف افغانستان
داکتر رحمان رحمانی معاون ریاست حفظ الصحه مکاتب در وزارت معارف افغانستان
وزارت معارف افغانستان در همکاری با اداره یونیسف یا صندوق وجهی کمک به کودکان سازمان ملل، وضعیت حفظ الصحه محیطی در ولایات کندهار، هلمند، ارزگان، زابل و نیمروز را مورد بررسی قرار داد.

این برنامه به روز یکشنبه به هدف رسیده گی به مشکلات موجود در مکاتب عمدتاً جنوب افغانستان راه اندازی شده بود.

داکتر رحمان رحمانی معاون ریاست حفظ الصحه مکاتب در وزارت معارف افغانستان در مورد اهداف این برنامه و پلان های که در این راستا وجود دارد چنین معلومات داد:
« این ورکشاپ به منظور سروی حفظ الصحه مکاتب پنج ولایت جنوب دایر شده است. در این سروی ما می خواهیم بدانیم که تا کدام اندازه در مکاتب ما حفظ الصحه موجود است.»

نماینده اداره یونیسف در کابل نیز در مورد این برنامه سخنرانی کرد، وی گفت که آنان امکانات و هزینه های لازم را به هدف رفع مشکلات حفظ الصحه در مکاتب پنج ولایت جنوب افغانستان فراهم می کنند.

در همین حال نماینده گان ولایات متذکره که برای حضور در این برنامه به کابل آمده اند، در مورد مشکلات شان سخن زده و بیشتر در مورد رسیده گی به مشکلات امنیتی در برابر معارف تاکید کردند.

حاجی احمد شاه اکمل عضو نظارت ریاست معارف ولایت هلمند در زمینه گفت:
« تدریس تقریباً 65 فیصد از شاگردان در ولایت هلمند در فضای آزاد صورت می گیرد. اگر بودجه برای ساختن تعمیر مکاتب موجود هم باشد، بنابر نا امنی تعمیر اعمار نمی کنند. برنامه حفظ الصحه نیز ضروری است و باید تطبیق شود.»

تلاش ها به هدف رسیده گی به مشکلات حفظ الصحه در مکاتب جنوب افغانستان در حالی صورت می گیرد که در این ولایات تا هنوز هم نا امنی وجود دارد، صد ها مکتب به سبب تهدید های امنیتی مسدود مانده و هم چنان ده ها هزار تن از اطفال و نوجوانان از رفتن به مکاتب محروم مانده اند.

اما مقامات وزارت معارف افغانستان می گویند که آنان تلاش می کنند تا به کمک بزرگان قومی و متنفذین محلی مکاتب مسدود شده را بازگشایی کرده و در عین حال کار اعمار ساختمان های جدید مکاتب را در این ولایات و سایر ولایات افغانستان ادامه بدهند.


گزارش از فرشته « ندا»
XS
SM
MD
LG