لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۴

«فساد، فرار و استفادهء مواد مخدر مشکل پولیس افغان است»


تعداد از نیروهای پولیس افغان در ولایت هلمند
تعداد از نیروهای پولیس افغان در ولایت هلمند
فساد، فرار، و استفاده از مواد مخدر در بین نیروی های پولیس افغانستان مشکل عمده ای است که ممکن چندین سال را در برگیرد تا نیروی امنیتی قوی در این کشور ایجاد شود.

روزنامه اندیپیندنت چاپ بریتانیا نوشته است که چندین یاد داشت های وزارت خارجه بریتانیا را به دست آورده که نشان دهنده نگرانی جدی مقامات آن کشور در مورد معیار های استخدام پولیس افغانستان است.

به گفته این روزنامه، این یاد داشت ها هوشدار داده که ساختن نیروی امنیتی موثر در افغانستان چندین سال را در بر خواهد گرفت.

به نوشته اندیپیندنت حدود 25 درصد استخدام پولیس موجودیت حقیقی ندارد و افسران معاش آنها را به جیب های خود می اندازند.

به گونهء مثال، در ولایت هلمند کاهش نیروی پولیس به دلیل فرار، کشته شدن، اخراج از وظیفه و استفاده از مواد مخدر تقریباً به 60 فیصد می رسد.

در یاد داشت های وزارت خارجهء بریتانیا هم چنان آمده است که ولایت هلمند با جدی ترین نوع این مشکلات رو به رو است.

به طور مثال، حدود 50 درصد افراد که اخیراً در این ولایت استخدام شده اند، به مواد مخدر معتاد هستند.

مقامات بریتانوی هم چنان نگرانی خود را در مورد دخیل بودن پولیس در اخذ رشوه، سازش با قاچاق چیان مواد مخدر، و ایجاد ترس بین شاگردان مکتب، ابراز کرده اند.

به خاطر رفع این مشکلات، یکی از یاد داشت ها پیشنهاد کرده تا تعداد از بد ترین متخلفین که در چنین فعالیت های دخیل اند، باید دستگیر و به څارنوالی معرفی گردند تا درس عبرت برای دیگران شان باشد.

چنین واقعیت در مورد توانایی های پولیس سوالات جدی را در مورد استراتیژی قوای ایتلاف مطرح می کند که می خواهد صلح را در این کشور تامین کرده و از افغانستان خارج شوند.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا مشکلات در مورد آوردن اصلاحات در پولیس افغانستان را پذیرفته و گفته است، چنین اصلاحات مستلزم تلاش های دراز مدت است.

ولی وی هم چنان گفته است که پیشرفت های در این زمینه صورت گرفته است.

این سخنگوی هم چنان گفته است، بریتانیا در مورد انتقادات گسترده در صفوف پولیس افغانستان اطلاع دارد و آن کشور متعهد است تا افغانستان را در راستای به وجود آوردن پولیس مسلکی و مسوول همکاری کند.

در حال حاضر 10 هزار عسکر بریتانوی در افغانستان مستقر هستند.

گوردن براون صدراعظم بریتانیا تعهد کرده تا نیروی های امنیتی افغانستان را آموزش داده تا به تدریج مسوولیت امنیتی را به عهده بگیرند.

در حال حاضر، 80 هزار پولیس در افغانستان فعالیت دارند و بنابر تقاضای واشنگتن، وزارت داخله افغانستان می خواهد تعداد آنها را دو برابر بسازد تا شرایط را برای استراتیژی خروج نیرو های غربی مساعد بسازد.
XS
SM
MD
LG