لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

«مشکل امنیتی سبب کندی در برنامه ماین پاکی شده است»


داکتر حیدر رضا رییس مرکز هماهنگی برنامه های ماین پاکی ملل متحد
داکتر حیدر رضا رییس مرکز هماهنگی برنامه های ماین پاکی ملل متحد
رییس مرکز هماهنگی برنامه های ماین پاکی ملل متحد در افغانستان می گوید که مشکلات امنیتی به خصوص در مناظق جنگ زده و نا آرام این کشور سبب کندی اجرای برنامه های ماین پاکی شده است.

داکتر حیدر رضا این مطلب را به روز دوشنبه زمانی در کابل ابراز داشت که راجع به تلاش های ماین پاکی و برنامه های آینده این مرکز به خبرنگاران معلومات می داد.

آقای رضا علاوه کرد که در کنار چالش های امنیتی با مشکلات مالی نیز مواجه اند.

وی گفت در صورت که بودجه مورد نیاز در اختیار آنان قرار داده شود، پاک کاری تمام ساحاتی که خطر موجودیت ماین یا مواد انفجاری در آن متصور است، پنج تا شش سال را در بر خواهد گرفت.
آقای رضا در مورد گفت:
« اگر ما حدس بزنیم که بتوانیم در سال 120 کیلومتر مربع مساحه را پاک کنیم، ما می توانیم بین 5 نهایتاً 6 سال این ساحه را پاک کنیم مشروط به این که ما بودجه داشته باشیم. در حدود 5 صد ملیون دالر برای پاک کاری این ساحه ضرورت است. »

رییس مرکز هماهنگی برنامه های ماین پاکی سازمان ملل در افغانستان هم چنان گفت، برای اجرای برنامه های ماین پاکی در سال جاری میلادی در این کشور به 242 ملیون دالر ضرورت است و تا اکنون تعهد پرداخت یک صد ملیون دالر را دریافت کرده اند.

بنابر اظهارات وی در سال گذشته میلادی، 212 محل مسکونی در ولایات مختلف این کشور از وجود ماین و مواد منفلق نشده، پاک سازی شده است.

رییس مرکز هماهنگی برنامه های ماین پاکی سازمان ملل در افغانستان افزود، با آن که مشکلات موجود است، برنامه های ماین پاکی را با استفاده از شیوه های مختلف در آینده ادامه و گسترش می دهند.
وی در مورد گفت:
« در جملهء برنامه های جدید که ما پیش روی داریم، باز هم توسعهء برنامه های ماین پاکی از طریق خود مردم محلات است. البته این موضوع دلایل زیاد دارد، از نگاه امنیتی جوانی که از مردم محل انتخاب می شود، ظرف دو ماه تحت تربیه برنامهء ماین پاکی قرار می گیرد. وقتیکه این شخص در منطقهء خود کار کند، مردم محل با وی آشنا هستند و خود مردم محل امنیت وی را تامین می کنند. و دوم این که برای جوانان کار پیدا می شود. »

آقای رضا گفت، در نتیجهء انفجار ماین ها و مواد انفجاری 74 نفر در دو ماه اول سال 2010 میلادی در افغانستان کشته و زخمی شده اند که این رقم در مقایسه به گذشته کاهش را نشان می دهد.

انتظار می رود از روز جهانی ماین پاکی به تاریخ 15 حمل در کابل از سوی مرکز هماهنگی برنامه های ماین پاکی افغانستان تجلیل به عمل آید.

با فعالیت ادارات مختلف ماین پاکی طی سال های گذشته در افغانستان، هنوز هم گفته می شود که در اضافه تر از ششصد کیلومتر ساحه این کشور خطر موجودیت ماین و مواد انفجاری که در جریان جنگ ها در طول بیشتر از سه دهه جاسازی شده، وجود دارد.

به اساس گزارش ها، هم اکنون جا به جایی مواد انفجاری و ماین های که اکثراً ساخت ایران است از سوی مخالفین مسلح دولت به خصوص در جنوب این کشور ادامه دارد و عمدتاً باعث کشته شدن غیر نظامیان می شود.

اما ایران همواره اتهامات مبنی بر کارگذاری ماین های ایرانی در افغانستان را به وسیله مخالفین دولت افغانستان، رد کرده است.



گزارشگر: ستار «فروغ»
XS
SM
MD
LG