لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

عمر: دو هفتهء گذشته برای افغانستان بسیار مهم بود


وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کرزی
وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کرزی
به دنبال پایان دیدار های رییس جمهور کرزی از ایران و چین و ختم سفر رییس جمهور امریکا به افغانستان، مقامات افغان می گویند این دیدار ها که در جریان حدود 14 روز اخیر صورت گرفت، برای آنان اهمیت زیاد دارد.

وحید عمر سخنگوی رییس جمهور کرزی به روز سه شنبه در جمع از خبرنگاران در کابل گفت، دو هفته که گذشت در بخش روابط منطقوی و استراتیژیک حکومت افغانستان با کشور های منطقه و جهان نهایت مهم بوده است.
آقای عمر در ادامه گفت:
« دو هفته گذشته برای رییس جمهور افغانستان هفته های بسیار مصروف بود، بلخصوص در قسمت روابط منطقه وی، استراتیژیک و بین المللی هفته های بسیار مهم بود.»

ظرف دو هفته گذشته رییس جمهور افغانستان به چین و ایران سفر های داشت و در رابطه به مسایل مختلف با مقامات این دو کشور مذاکرات را انجام داد.

اخیراً رییس جمهور کرزی از پاکستان نیز دیدار کرد و یک رشته گفتگو های را با مقامات پاکستانی انجام داد.

در هفته جاری افغانستان هم میزبان بارک اوباما رییس جمهور امریکا بود.

مقامات افغان این سفر رییس جمهور اوباما را با اهمیت خوانده اند.

هر چند سخنگوی رییس جمهور کرزی مناسبات میان افغانستان و امریکا را نیک توصیف می کند، اما می گوید که در برخی موارد دیدگاه های دو کشور با هم نزدیک نیست.
وی در مورد گفت:
« افغانستان و ایالات متحدهء امریکا به صفت شرکای استراتیژیک در یک هدف فوق العاده مهم برای افغانستان، منطقه و جهان و در شراکت معمولاً روی بعضی مسایل اتفاق نظر دارند، روی بعضی مسایل دید گاه ها بسیار با هم نزدیک است و روی بعضی مسایل دیدگاه ها آن قدر هم نزدیک نیستند. در یک شراکت این کاملاً یک پروسهء طبیعی است.»

مقامات افغان در حالی از نزدیک نبودن دیدگاه های مقامات افغان و امریکایی در خصوص برخی از مسایل سخن می زنند که به گفته شماری از آگاهان امور، مسایل مختلف به خصوص، فساد اداری، شیوه حکومت داری در افغانستان، ادامه تلفات افراد ملکی، تلاشی خانه ها به واسطه نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان و سایر موارد باعث شده تا یک رشته اختلافات میان امریکا و افغانستان بروز کند.
XS
SM
MD
LG