لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

«ایران با فرستادن اسلحه به قندهار با مخالفین همکاری می کند»


مایک مولن لوی درستیز قوای مسلح امریکا در کابل
مایک مولن لوی درستیز قوای مسلح امریکا در کابل
مایک مولن لوی درستیز قوای مسلح امریکا به روز چهار شنبه در کابل در یک کنفرانس خبری در رابطه به وضعیت جاری افغانستان سخن زده و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مایک مولن لوی درستیز قوای مسلح امریکا، می گوید به باور وی ایران علاقمند گسترش نفوذش در منطقه بوده و در این زمینه تلاش می کند. مایک مولن که به روز چهارشنبه در کابل در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، در مورد عملیات پلان شده در قندهار نیز توضیحات داد.

به گفته مایک مولن، گزارش های وجود دارد که در آستانه آغاز عملیات در قندهار، ایران با فرستادن محموله های اسلحه و مهمات به قندهار، با مخالفین مسلح دولت همکاری نظامی می کند.

او گفت:
«من با سوال شما موافق استم که ایران بخاطر افزاش نفوذش در منطقه کار می کند، از یک طرف این موضوع قابل تعجب نیست چون ایران کشور هم مرز است، از سوی دیگر نتایج این تاثیرات را که من مشاهده کرده ام همه منفی است. به طور مثال شب گذشه من از انتقال قابل ملاحظه محموله های اسلحه ایران به قندهار آگاه شدم.»

لوی درستیز امریکا به روز دوشنبه وارد افغانستان گردید و صبح روز چهارشنبه با رییس جمهور کرزی نیز دیدار کرد. او در جریان این سفر از ولسوالی مارجه ولایت هلمند نیز دیدار کرده است که به تازه گی در نتیجه یک عملیات وسیع نظامی به تصرف نیروهای افغان و بین المللی درامد.

او در پاسخ به سوالی که آیا عملیات نظامی در قندهار تلاش های صلح را خدشه دارد نخواهد کرد گفت، انتظار مقامات افغان و ما از این تلاش ها بهبود یافتن وضعیت جاری است.

وی افزود:
«بخشی از برداشت من که در این سفر داشته ام، این است که افغانستان در شش الی ده ماه آینده رویداد های مهمی پیش رو دارد. جرگه صلح یکی از این رویداد ها است، عملیات نظامی در قندهار پیشامدی دیگری است، کنفرانس کابل، انتخابات ولسی جرگه و سایر مسایل، همه رخداد های است که در جریان ماه های آینده عملی خواهد شد. اما من نمی خواهم بگویم که این رخداد ها یکی دیگری را متاثر می سازد، در صحبت های که صبح امروز با رییس جمهور کرزی داشتم، دانستم که جرگه صلح و تمام این برنامه ها بخش های از ستراتیژی است که باید نتایج مثبتی را در پی داشته باشد.»

مایک مولن هم چنان گفت در رابطه به چگونه گی عملیات قندهار با بزرگان قومی، نماینده گان شورا های محلی این ولایت صحبت کرده است.

آماده گی ها به هدف راه اندازی عملیات موسوم به امید در ولایت قندهار از ماه ها به این طرف آغاز گردیده است.

مقامات محلی در قندهار گفته اند که عملیات در مشوره با بزرگان قومی راه اندازی خواهد شد و بیشتر تمرکز آن روی تقویت ساحات امن و گسترش ادارات محلی در این ولایت خواهد بود.


فوزیه احسان
XS
SM
MD
LG