لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

«بیش از 90 درصد هیرویین جهان در افغانستان تولید می شود»


میشل لینهارت سرپرست اداره مبارزه با مواد مخدر امریکا
میشل لینهارت سرپرست اداره مبارزه با مواد مخدر امریکا
یک مقام بلند پایه ایالات متحده امریکا در راستای مبارزه با مواد مخدر می گوید، تولید بخش اعظم مواد مخدر جهان در افغانستان هنوز هم مایه نگرانی این اداره است، اما افزود که تلاش های آنان در خصوص مبارزه جدی با مواد مخدر در این کشور تشدید یافته و در همکاری با دولت افغانستان روند تعقیب قاچاقبران و تخریب مزارع کوکنار هم چنان ادامه دارد.

میشل لینهارت سرپرست اداره مبارزه با مواد مخدر امریکا که اخیراً در جریان یک سفر به افغانستان از ولسوالی مارجه ولایت هلمند دیدن کرده به روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل در پاسخ به یک سوال رادیو آزادی گفت، هر چند بیش از 30 درصد در کشت کوکنار در ولایت هلمند کاهش آمده، اما با آن هم از تولید بیش از 90 درصد مواد مخدر جهان در افغانستان نگرانی دارند.
خانم میشل در ادامه گفت:
« ما هنوز هم نگران هستیم، زیرا بیشتر از 90 درصد هیرویین جهان در افغانستان تولید می شود. اما اگر به هلمند نظر بی اندازیم نسبت به گذشته بیش از 30 درصد کشت کوکنار در این ولایت کاهش یافته است.»

وی گفت، در جریان 82 عملیات که سال گذشته بر ضد شبکه ها و قاچاقبران مواد مخدر در افغانستان به اجرا گذاشته شد، 54 تن قاچاقبر بازداشت شدند.

اما وی علاوه کرد که هنوز هم افراد هستند که در کار و بار مواد مخدر دست دارند و تا اکنون گرفتار نشده اما تلاش ها برای تعقیب و پی گرد آنان ادامه دارد.

خانم لینهارت در یک بخش دیگر از صحبت اش علاوه کرد که تروریزم و مواد مخدر با یک دیگر ارتباط دارند و سعی می شود تا این دو پدیده از هم دیگر جدا ساخته شوند.
وی در مورد گفت:
« ما یک جا با همکاران افغان خود در زمینه مبارزه با مواد مخدر کار می کنیم.
یکی از اهداف اساسی ما از بین بردن ارتباط میان تروریزم و مواد مخدر و تجارت نا مشروع مواد مخدر است که باعث تقویت پدیده فساد در این کشور می شود.»

وی گفت که این اداره از سال 2002 میلادی به این طرف کار خود را در زمینه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان آغاز کرده و مشترکاً با دولت افغانستان سرگرم این مبارزه است.

با آن که نگرانی ها در مورد تولید بخش اعظم از مواد مخدر جهان در افغانستان موجود است، به اساس تازه ترین گزارش ها اکنون افغانستان مقام نخست را در تولید چرس نیز به دست آورده است.

این در حالی است که مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می گویند که به تلاش های شان در زمینه مبارزه با مواد مخدر ادامه می دهند، اما در این راستا به کمک های وسیع بین المللی نیز نیاز دارند.


گزارش از ستار «فروغ»
XS
SM
MD
LG