لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۳

«بزرگان قومی در آوردن صلح و ثبات نقش برجستهء دارند»


محمد یعقوب احمدزی
محمد یعقوب احمدزی
وزارت سرحدات اقوام و قبایل افغانستان می گوید در نظر دارد تا با راه اندازی جرگه های قومی نقش سران و متنفذین قومی را در آوردن صلح و ثبات در کشور برجسته سازد.

معین جرگه ها و اقوام این وزارت می گوید، که ظرف شش ماه گذشته 9 جرگهء قومی را به اشتراک صد ها بزرگ قومی و علمای دینی در ولایات های مختلف کشور به راه انداخته اند.

محمد یعقوب احمدزی که روز شنبه در کابل با خبرنگاران صحبت می کرد گفت، با راه اندازی این جرگه ها تلاش صورت می گیرد تا نقش بزرگان قومی در مسایل ملی که در سال های اخیر نادیده گرفته می شد، دوباره احیا گردد.

به گفتهء آقای احمدزی در این جرگه ها پیشنهاداتی از جانب بزرگان قومی نیز مطرح شده است.

وی در ادامه گفت:
«بزرگان قومی پیشنهاد کردند که جنگ راه حل نیست، و نظر به تاریخ افغانستان هر موضوع و نزاع توسط بزرگان اقوام حل شده است و یکی از اهداف جرگه نیز همین بود تا نقش که بزرگان قومی مثل گذشته دوباره روی کار شود.»

مقامات وزارت سرحدات اقوام و قبایل افغانستان می گویند در این جرگه ها نماینده های نیروهای بین المللی نیز حضور داشتند و برخی خواست های بزرگان قومی از جمله جلوگیری از عملیات های خود سر و تلاشی منازل به وسیله نیروهای خارجی از سوی آنها نیز پذیرفته شد.

آقای احمدزی راه اندازی جرگهء ملی مشورتی صلح را که قرار است به تاریخ دوازدهم ثور سال جاری به اشتراک اقشار مختلف افغانستان در کابل راه اندازی گردد، فرصتی بهتری برای تامین صلح و امنیت در کشور خواند و گفت که بزرگان قومی در این جرگه نقش بیشتر خواهند داشت.

مقامات وزارت سرحدات اقوام و قبایل افغانستان می گویند قرار است تا چند روز دیگر جرگهء بزرگ قومی به اشتراک بزرگان و متنفذین از 34 ولایت کشور به هدف بررسی نتایج جرگه های قبلی در کابل راه اندازی گردد.

بزرگان و متنفذین قومی پیش از جنگ های طولانی مدت در افغانستان نقش برجستهء در مسایل ملی و حل مشکلات کشور داشتند.

اما در جریان سال های اخیر نقش آنها در این راستا نادیده گرفته شده و بیشتر گروه های جنگی به خواست و سلیقه های خود شان رفتار کرده و بزرگان قومی در حاشیه قرار گرفته اند.


گزارشگر: سید فتح محمد "بها"
XS
SM
MD
LG