لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

« کرزی می کوشد روابط خود را با امریکا ترمیم کند»


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به روز پنجشنبه در یک بیانیه ای، ملل متحد و کشور های غربی را مورد انتقاد شدید قرار داد و آنها را به دخالت در امور داخلی افغانستان متهم کرد.

این اظهارات رییس جمهور افغانستان در کشور های غربی که به افغانستان عسکر فرستاده اند خاصتاً در ایالات متحده امریکا نگرانی های را به وجود آورد. اما به روز جمعه یعنی یک روز بعد از این بیانات، حامد کرزی با خانم هلیری کلنتن وزیر خارجه امریکا از طریق تلیفون صحبت کرد.

روزنامه های معتبر غربی در باره این صحبت تلیفونی رییس جمهور افغانستان با وزیر خارجه امریکا مطالب نوشته اند.

روزنامه نیویارک تایمز چاپ امریکا زیر عنوان « کرزی تلاش دارد در تلیفون با خانم کلنتن وزیر خارجه امریکا انتقادات تلخ یا سخنان سخت خود را توضیح بدهد» مقاله ای نوشته و در یک بخش این مقاله می نویسد، یک روز بعد از حمله داغ حامد کرزی بالای غرب نسبت به رفتار و سلوک آنها در افغانستان، او به روز جمعه غافل گیرانه به خانم کلنتن وزیر خارجه امریکا تلیفون کرد و گفت، مقصد او انتقاد از ایالات متحده امریکا نه، بلکه انتقاد او از پوشش اخبار افغانستان توسط رسانه های غربی بوده است.

یک مقام بلند پایه امریکایی به روزنامه گفته است، بعد از این که آقای کرزی فهمید بیانات روز پنجشنبه او در واشنگتن آشفته گی و حیرت ایجاد کرده، دست به ابتکار تلیفونی زد.

قصر سفید این بیانات کرزی را آزار دهنده خواند و گفت، این عرف دیپلوماتیک است تا از طریق وزارت خارجه خواهان توضیحات شویم. حتی در صورت رنجش و قهر هم.

بیانیه روز پنجشنبه آقای کرزی، فقط چهار روز بعد از سفر غیر مترقبه بارک اوباما رییس جمهور امریکا به افغانستان و ملاقات او با کرزی صورت می گیرد که گفته می شود اوباما در مذاکرات به کرزی تاکید کرده بود که به منظور جلوگیری از تکرار تقلب کاری در انتخابات، باید در قانون انتخابات اصلاحات به عمل آورده شود.

فلیپ کرولی سخنگوی وزارت خارجه امریکا می گوید، خانم کلنتن در صحبت تلیفونی 25 دقیقه ای با آقای کرزی گفته است، حکومت امریکا بالای اخبار و رسانه ها کنترول ندارد و ما به همکاری با افغانستان متعهد هستیم و به این همکاری ادامه می دهیم.

دراعلامیه وزارت خارجه امریکا گفته شده که آقای کرزی از سهم گیری و قربانی های جامعه جهانی ابراز امتنان کرده و از مشارکت میان دو کشور یک بار دیگر تعهد کرده است.

روزنامه دیگر فاینن شل تایمز چاپ لندن زیر عنوان « کرزی می کوشد تا روابط خود را با ایالات متحده امریکا ترمیم کند» مقاله ای نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به روز جمعه تلاش کرد تا بعد از حمله و انتقادات شدید از غرب، روابط خود را با واشنگتن ترمیم کند.

به نوشته روزنامه، این اظهارات آقای کرزی نشان می دهد که ایالات متحده امریکا و متحدین واشنگتن با وصف اعزام یکصد هزار عسکر و دادن ملیارد ها دالر کمک به منظور حفظ و سر پا نگهداشتن حکومت کرزی علیه طالب ها، آنها در اعمال نفوذ بالای کرزی با چه مشکلات رو به رو می باشند.

اما وحید عمر سخنگوی آقای کرزی می گوید، در بخش از بیانات آقای کرزی غلط فهمی و سوی تعبیر صورت گرفته، و رییس جمهور قدردانی مردم افغانستان را از کمک های جامعه بین المللی در این بیانات ابراز داشته است.

وحید عمر گفت، اختلاف نظر میان افغانستان و شرکای بین المللی در بعضی مسایل وجود دارد، اما رییس جمهور می خواست تا جامعه بین المللی به نگرانی های مردم و حکومت افغانستان توجه کنند.

ماروین واین بوم، یک دانشمند در موسسه شرق میانه در واشنگتن می گوید، هر کس از بیانات آقای کرزی تکان خورد و او همه چیز های را که طالب ها می گویند تقویت کرد. او با بیاناتش به این طرز دید نیز اعتبار بخشید که ما اشغال گر هستیم.

روزنامه دیگر چاپ امریکا، واشنگتن پست هم در ارتباط بیانات شور انگیز آقای کرزی و صحبت توضیحی تلیفونی او با وزیر خارجه امریکا مقاله ای نوشته و در یک بخش این مقاله می نویسد، زمانیکه این سوال به وجود آمد که آیا سفر پلان شده آقای کرزی بعد از اظهارات روز پنجشنبه او به واشنگتن صورت خواهد گرفت یا خیر؟ او وادار شد تا از طریق تلیفون با وزیر خارجه امریکا صحبت توضیحی کند.

یک مقام بلند پایه امریکایی که از گفتن نامش خود داری کرد به روزنامه واشنگتن پست گفته است، صحبت تلیفونی خانم کلنتن با کرزی مفید و ثمر بخش بود و در ختم صحبت میان آنها تفاهم کامل حاصل شد.

اما وحید عمر سخنگوی آقای کرزی گفت، بخشی از بیانات رییس جمهور کرزی غلط تعبیر شده و در صحبت تلیفونی او با وزیر خارجه امریکا عذر خواهی صورت نگرفته است.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه می نویسد، مذاکرات روز یکشنبه بارک اوباما و حامد کرزی بسیار سخت و جدی بود. اوباما کرزی را تحت فشار قرار داد تا فساد اداری را از بین ببرد، نظارت مستقلانه انتخابات را تضمین کند و پلانی برای مدغم ساختن طالب ها در جامعه افغانی تهیه کند.

روزنامه در اخیر مقاله می نویسد، رییس جمهور افغانستان و وزیر خارجه امریکا در صحبت توضیحی تلیفونی تعهد کردند با هم مشترکاً کار کنند. اما این که این تماس تلیفونی تا چه اندازه می تواند تنش ها را کاهش بدهد، هنوز روشن نیست.
XS
SM
MD
LG