لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

خانواده های حاجی قدیر و حاجی زمان با هم صلح کردند


خانواده های حاجی قدیر و حاجی زمان با هم صلح کردند
خانواده های حاجی قدیر و حاجی زمان با هم صلح کردند
جرگه که از سوی رییس جمهور افغانستان غرض حل و فصل دشمنی دو خانواده بزرگ جهادی در ولایت ننگر هار، حاجی قدیر و حاجی زمان ٦ ماه قبل تعین گردیده بود، روز جمعه فیصله اش را اعلان کرد.

اسدالله وفا وزیر مشاور و رییس این جرگه حین اعلان فیصله جرگه گفت، باز مانده گان هردو خانواده مرحومین از این به بعد هیچ نوع دعوی بالای یک دیگر نه دارند و نه خصومت خواهند داشت، سر از امروز برادر وار با هم زنده گی خواهند کرد و در باز سازی کشور سهم خواهند گرفت.

وی که فیصله جرگه را در حضور ٧٠٠ تن از علما، بزرگان قومی، و متنفذین ولایات مشرقی، و در حضور داشت والیان، قضات و روسای دوایر دولتی مشرقی، به جانبین اعلان می کرد، گفت:
«هرگاه هر جانب که از این فیصله تخطی نماید، ٤٠ ملیون افغانی جریمه خواهد پرداخت. و به ملت و حکومت ملامت و مسوول شناخته خواهد شد.»

حاجی دین محمد به نماینده گی خانواده اش گفت:
«چون حاجی قدیر مربوط به مردم همه کشور بود، و این جرگه نیز ممثل نماینده گی همه کشور می باشد به خاطر منافع علیای کشور ما، هر فیصله جرگه را قبول داریم و آن را عملی خواهیم کرد.»

حاجی امان خیری برادر حاجی زمان به نماینده گی خانواده اش گفت، آن ها نیز فیصله جرگه را قبول دارند و آن را عملی خواهند کرد.

حاجی قدیر والی ننگر هار، وزیر فواید عامه و معاون رییس جمهوری اسلامی افغانستان بود که ٨ سال قبل وقتی که از دفتر کارش به سوی ارگ در حال حرکت بود، در مقابل وزارت فواید عامه از سوی افراد مسلح نا معلوم مورد حمله قرار گرفت و کشته شد، بعداًً خانواده وی، حاجی زمان را که قوماندان اسبق جهادی، قول اردو و امنیه ننگرهار بود، مسوول این قتل دانستند اما از سوی وی همزمان رد گردید.

به اساس این دشمنی حاجی زمان ٨ سال را در تبعید سپری کرد و در این اواخر از سوی رییس جمهور کرزی غرض حل این دشمنی تحت ریاست اسدالله وفا جرگه ٢٦ نفری متشکل از متنفذین ولایات مختلف افغانستان را تعین نمود جرگه بعد از ٦ ماه جد و جهد توانست این دو خانواده با هم دشمن را آشتی نماید.

قابل یاداوری است که حاجی زمان یک ماه قبل در خوگیانی مورد سو قصد حمله انتهاری قرار گرفت و با تعداد زیادی از محافظینش کشته شد.


شیرشاه همدرد
XS
SM
MD
LG