لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

«نبود امنیت یکی از مشکلات اساسی تاجران افغان است»


تاجران ملی افغانستان نبود امنیت کامل در کشور را یکی از موانع اصلی جهت ایجاد سرمایه گذاری و انکشاف تجارت در کشور می دانند.

این تاجران افغان با انتقاد می گویند، هر گاه دولت و نهاد های مربوط در رفع مشکلات آنها اقدام نکند، آنها مجبور خواهند شد تا سرمایه خویش را به خارج از این کشور منتقل کنند.

در نشست مشترک نماینده گان تاجران افغان و مسوولان وزارت تجارت که به روز شنبه در رابطه به مشکلات تاجران ملی و اقدامات آن وزارت ترتیب شده بود، حاجی آغا رحم الدین یک تن از تاجران ملی شکایت اش را به نماینده گی از دیگران چنین مطرح کرد:
« مشکل اساسی ما نبود امنیت است. به شما بهتر معلوم است که طی دو هفتهء گذشته یک تاجر ملی ما در این کشور اختطاف شد، اما وی توانست از چنگ اختطافگران فرار کند. هر گاه دولت در این زمینه اقدام نکند، من به اطمینان می گویم که سرمایهء افغانستان به خارج از این کشور انتقال می یابد.»

تاجران ملی افغان از وضع مالیات بلند و صدور میوه جات در خارج از کشور نیز شکایت دارند.

آنها تقاضا دارند که در بنادر تجارتی کشور یک سلسله تسهیلات تجارتی روی دست گرفته شود.

مقامات وزارت تجارت می گویند، آنها جهت تامین امنیت تاجران ملی افغان دست به یک سلسله اقدامات خواهند زد.

ضیا الدین ضیا مشاور وزارت تجارت افغانستان در این اجلاس گفت، آنها در زمینه رفع موانع تاجران ملی کشور با رییس جمهور و سایر مقامات مسوول مذاکره خواهند کرد.

هر چند طی سال های اخیر اقداماتی به هدف رفع مشکلات تاجران ملی برداشته شده و تجارت و سوداگری رشد قابل ملاحظه ای داشته است، ولی مواردی نیز وجود دارد که ده ها تاجر ملی از مرکز و ولایات این کشور اختطاف و یا هم کشته شده اند.

گفته شده این عوامل باعث شده تا طی ماه های اخیر تجارت و سرمایه گذاری به کندی مواجه شده و تاجران ملی افغان در صدد آن اند تا سرمایه خویش را به خارج از کشور منتقل کنند.


گزارش از حمید «پژمان»
XS
SM
MD
LG