لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

از روز جهانی ماین پاکی در کابل تجلیل به عمل آمد


اطفال افغان در حال رسامی تصاویر از ساحات ماین زده
اطفال افغان در حال رسامی تصاویر از ساحات ماین زده
افغانستان در حالی از روز جهانی ماین پاکی تجلیل می کند که تا هنوز هم سالانه در این کشور صد ها تن قربانی ماین و یا مواد منفجر ناشده می شوند.

در مراسم که به مناسبت روز جهانی ماین پاکی در کابل دایر شد، محمد حیدر رضا رییس مرکز هم آهنگی امور ماین پاکی افغانستان گفت، آنان تلاش کرده اند تا با راه اندازی برنامه های مختلف مردم را از خطرات ماین ها آگاه کنند.

او در ادامه گفت:
«اطفال در دیوار ها پیام های خود را رسم می کنند، تا این رسم ها پیامی باشد به مقصد آگاهی از ماین برای اطفال دیگر و هموطنان عزیز ما.»

به گفته وی تا هنوز هم ماین ها زنده گی مردم به خصوص اطفال را می گیرد و ماهانه حد اقل چهل تن از افراد قربانی ماین های زمینی می شوند.

در این مراسم شماری از اطفال افغان نقاشی های خود را در معرض نمایش گذاشتند که در مورد خطرات ماین هشدار می دهند.

دو تن از اطفال که نقاشی های شان را به مناسبت روز جهانی ماین پاکی در این مراسم به نمایش گذاشته بودند گفتند، که هدف شان از این کار دادن معلومات در مورد ساحات ماین گذاری شده است.

به گفته مسوولین مرکز هم آهنگی امور ماین پاکی، با وجود تلاش های که صورت گرفته، شش صد کیلو متر مربع زمین در مناطق مختلف افغانستان تا هنوز هم با ماین و مواد منفجر ناشده ملوث است که تلاش ها بخاطر پاک کاری آن جریان دارد.

مقامات از تلاش ها به هدف پاک سازی مناطق ماین گذاری شده در حالی سخن می زنند که به اساس گزارش ها، تا هنوز هم برخی از گروه های جنگی در مسیر راه ها ماین و مواد انفجاری را جا سازی می کنند که بیشتر منجر به تلفات افراد ملکی در این کشور می گردد.


فوزیه احسان
XS
SM
MD
LG