لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۸

«درخواست رییس جمهور کرزی از طرف ولسی جرگه رد شد»


تعداد از اعضای ولسی جرگه افغانستان
تعداد از اعضای ولسی جرگه افغانستان
عدهء از نماینده گان مردم در ولسی جرگه افغانستان می گویند، در دیداری که به روز شنبه این هفته با رییس جمهور کرزی در ارگ ریاست جمهوری داشتند، به گفته این وکلا آقای کرزی از آنان خواسته تا در زمینه رد فرمان تقنینی وی به خاطر ایجاد تغییرات در قانون انتخابات تجدید نظر کنند.

فضل کریم ایماق یک تن از اعضای ولسی جرگه به روز یکشنبه در صحبت با گروهی از خبرنگاران در کابل گفت که این دیدار بنابر دعوت رییس جمهور صورت گرفته است.

آقای ایماق در ادامه گفت:
« محور بحث فقط قانون انتخابات و رد شدن آن از طرف ولسی جرگه بود. تقاضای رییس جمهور این بود که در این مورد تجدید نظر صورت گیرد. اعضای پارلمان گفتند که در این مورد امکا تفاهم وجود دارد اما در مورد تجدید نظر به توافق نرسیدند.»

مقامات ریاست جمهوری افغانستان از تبصره در مورد این دیدار تازه رییس جمهور کرزی با ده ها تن از وکلا خود داری کرده اند.

رییس جمهور افغانستان در ماه دلو سال پیش، فرمان تقنینی را در زمینه ایجاد یک سلسله تغییرات در قانون انتخابات صادر کرد.

به اساس این فرمان، 9 ماده جدید وارد قانون انتخابات شد و متن پیشنهادی قانون جدید در 14 فصل و 67 ماده جهت تصویب به ولسی جرگه افغانستان ارسال شد.

اما نماینده گان مردم در ولسی جرگه افغانستان در یک اقدام که گفته می شود کم تر سابقه داشته، این فرمان رییس جمهور کرزی را با اکثریت آراء رد کردند.

در این حال تعدادی از نماینده گان مردم در ولسی جرگه افغانستان، درخواست آقای کرزی از وکلا مبنی بر تجدید نظر در خصوص این تصمیم ولسی جرگه را غیر عملی می دانند.

سردار محمد رحمان اوغلی یکی از این وکلا در مورد چنین گفت:
« مطابق قانون اساسی افغانستان، هرگاه طرح یا فرمان تقنینی در ولسی جرگه رد شد، بدون این که به مشرانو جرگه فرستاده شود، آن طرح یا فرمان تقنینی به طور کلی رد شده است، این خواست ملت افغانستان است. دو و یا سه وکیل نمی تواند در قسمت خواست آقای کرزی دوباره تصمیم گیری کند.»

رییس جمهور کرزی رد فرمان تقنینی اش توسط ولسی جرگه را خلاف قانون اساسی کشور دانسته و گفته که فشار خارجی ها بر اعضای ولسی جرگه سبب شد تا ولسی جرگه به این اقدام متوصل شود.

اما رییس ولسی جرگه افغانستان این اظهارات رییس جمهور کرزی را رد کرده است.

به گفته هیات اداری ولسی جرگه، آنان بنابر یک رشته نواقص و کاستی های که در این فرمان وجود داشت، آن را رد کردند.

آقای کرزی گفته است این فرمان را به خاطر ایجاد شفافیت در انتخابات آینده افغانستان و قرار گرفتن امور انتخابات در دست خود افغان ها صادر کرده بود.
XS
SM
MD
LG