لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

«جرگه صلح برای مخالفین نه، بلکه برای ملت افغانستان است»


فاروق وردک وزیر معارف افغانستان
فاروق وردک وزیر معارف افغانستان
درحالی که زمان برای برگزاری جرگه صلح مشورتی در کابل نزدیک می شود، مسوولین برگزاری این جرگه می گویند که بخش اعظم آماده گی ها اتخاذ گردیده و فهرست بسیاری از اعضای اشتراک کننده در جرگه نیز آماده شده است.

غلام فاروق وردک وزیر معارف افغانستان که در عین حال مسوولیت بخش تخنیکی جرگه صلح را به عهده دارد، به روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که تمرکز اساسی جرگه برای پیدا کردن راه های تامین صلح و ایجاد میکانیزم درست برای مذاکره با مخالفین است.
آقای وردک در ادامه افزود:
« این جرگه با مخالفین افغانستان نیست، اهداف این جرگه گفتگو، موافقت و مفاهمه با ملت افغانستان برای رسیدن به صلح است. »

قرار است این جرگه به تاریخ 12 ثور امسال راه اندازی شود و در آن از گروه های مختلف مردم و فعالین اجتماعی صد ها تن اشتراک کنند.

در همین حال زنان افغان نیز با راه اندازی چندین گردهمایی تا اکنون خواستار نقش قوی در این جرگه شده اند.

مژگان مصطفوی معین وزارت امور زنان افغانستان که در این نشست خبری حضور داشت گفت که زنان نیز به طور وسیع در این جرگه اشتراک خواهند داشت.
خانم مصطفوی در ادامه گفت:
« در 13 کتگوری که صحبت شد، در تمام آنها خانم ها شامل هستند. مثلاً در بین وکلای که ما داریم تعداد از آنها خانم ها هستند. باز هم به خاطر که دولت مطمین شود که تعداد از خانم های سرشناس در جمع این جرگه غیر حاضر نباشند، برای اطمینان 30 تن دیگر نیز اضافه شده است. »

دولت افغانستان می گوید که راه اندازی این جرگه به هدف جستجوی راه های بهتر تامین امنیت و شیوه اجرای بهتر مذاکرات با مخالفین بسیار مهم است.

پیش از اعلان راه اندازی این جرگه، شورای ملی افغانستان و برخی از نهاد های دیگر از حکومت افغانستان انتقاد کرده اند که باید هر مذاکره یی در مشوره با مردم صورت گیرد تا اثرات مثبت داشته باشد.

تا اکنون روشن نیست که اشتراک کننده های جرگه چی تصامیمی خواهند گرفت و مخالفین مسلح دولت افغانستان به این تصامیم چی پاسخ خواهند داد.


گزارش از برشنا «نظری»
XS
SM
MD
LG